EPN-V2

YLDH2000 Visual Communication and Entrepreneurship Course description

Course name in Norwegian
Visuell kommunikasjon og entreprenørskap
Study programme
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Design, Arts and Crafts /Media Production
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education - Art, Craft and Design, Elective Modules
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

Kunnskapsområdet omfatter sentrale barnehagepedagogiske temaer som barns utvikling, lek, læring, danning og omsorg i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet. For å skape gode og utviklende leke- og læringsmiljøer vil barns medvirkning og relasjonsbygging, og didaktiske aspekter, stå sentralt. For å fremme profesjonsfaglig forståelse og yrkesidentitet vil barnehagens verdigrunnlag, egenart og historie bli tematisert.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om entreprenøriell læring
  • har kunnskap om produktutvikling fra ide til ferdig salgbart produkt
  • har kunnskap om arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
  • har kunnskap om miljøkonsekvenser for fag/yrkesutøvelsen
  • har kunnskap om visuell dokumentasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan dokumentere produktutvikling fra ide til ferdig produkt knyttet til entreprenøriell læring
  • kan anvende visuell kommunikasjon i dokumentasjonsprosessen
  • kan analysere læreplanverket og konkretisere læreplanene og prinsipper for opplæringen i utdanningsprogrammene, som grunnlag for yrkesrelevant opplæring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utøve, analysere og vurdere entreprenøriell læring
  • kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv
  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt arbeidsliv, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
  • kan utføre arbeidet som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns- og yrkesetiske verdier

Content

Det benyttes intern og ekstern sensor og gradert karakterskala A-F.

Teaching and learning methods

Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, veiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, veiledning og gruppearbeid.

Praksis

  • 15 dager i yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden)
  • 5 dager pedagogisk praksis, 2. periode, del 1 (jfr. praksisguiden)

Course requirements

  • Oppdatert individuell plan for studiet
  • Individuell logg fra 5 dager pedagogisk praksis (observasjon). Omfang: ca. 800 ord + bilder, illustrasjoner, etc.
  • Visualisering av arbeidsprosess og gjennomføring av et praktisk arbeid som presenteres for klassen (ca. 15 - 20 minutter pr. student).
  • Individuelle arbeidslogger fra 15 dager yrkesfaglig praksis, med fokus på analyse av særtrekk og fellestrekk, kvalitetssikring og prosessdokumentasjon (yrkesfaglig bredde). En logg pr. yrke. Omfang: ca. 800 ord pr. logg + bilder vedlegg, mm.

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. avsnitt om arbeidskrav i programplanen).

Assessment

Individuell prosjekteksamen.

  • Eksamen består av dokumentasjon av arbeidsprosess og resultat med refleksjon over egen læring. Omfang ca. 4000 ord + illustrasjoner, bilder og vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.

Grading scale

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Karakterskala:A-F.