Programplaner og emneplaner - Student
YLDH2000 Visual Communication and Entrepreneurship Course description
- Course name in Norwegian
- Visuell kommunikasjon og entreprenørskap
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Design, Arts and Crafts /Media ProductionBachelor's Programme in Vocational Teacher Education - Art, Craft and Design, Elective Modules
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler entreprenørskap, praktisk arbeid i å videreutvikle og dokumentere egen arbeidsprosess og yrkesfaglig kompetanse. Visuell dokumentasjon innen design og håndverk/medieproduksjon. Arbeidet skal utvikles i tråd med yrkesetiske retningslinjer, og ses i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Emnet kan tilrettelegges på engelsk, og kan tas i forbindelse med studentutveksling til et annet land.
Required preliminary courses
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om entreprenøriell læring
- har kunnskap om produktutvikling fra ide til ferdig salgbart produkt
- har kunnskap om arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
- har kunnskap om miljøkonsekvenser for fag/yrkesutøvelsen
- har kunnskap om visuell dokumentasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan dokumentere produktutvikling fra ide til ferdig produkt knyttet til entreprenøriell læring
- kan anvende visuell kommunikasjon i dokumentasjonsprosessen
- kan analysere læreplanverket og konkretisere læreplanene og prinsipper for opplæringen i utdanningsprogrammene, som grunnlag for yrkesrelevant opplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan utøve, analysere og vurdere entreprenøriell læring
- kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv
- kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt arbeidsliv, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
- kan utføre arbeidet som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns- og yrkesetiske verdier
Content
- Innovasjon, utvikling og endring i yrkesfagene og yrkesutøvelsen i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
- Entreprenørskap, entreprenøriell læring, nytenking og innovasjon.
- Visuell kommunikasjon.
- Produktutvikling fra ide til ferdig salgbart produkt.
- Kvalitetssikring.
Teaching and learning methods
Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, veiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, veiledning og gruppearbeid.
Praksis
- 15 dager i yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden).
- Fem dager pedagogisk praksis, 2. periode, del 1 (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).
Course requirements
- Oppdatert individuell plan for studiet.
- Individuell logg fra fem dager pedagogisk praksis (observasjon). Omfang: ca. 800 ord + bilder, illustrasjoner, etc.
- Visualisering av arbeidsprosess og gjennomføring av et praktisk arbeid som presenteres for klassen (ca. 15 - 20 minutter pr. student).
- Individuelle arbeidslogger fra 15 dager yrkesfaglig praksis, med fokus på analyse av særtrekk og fellestrekk, kvalitetssikring og prosessdokumentasjon ( yrkesfaglig bredde ). En logg prer yrke. Omfang:Ca. 800 ord per logg + bilder vedlegg, med mer.
Det kreves 80 prosent tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. kapittel 8).
Assessment
Individuell prosjekteksamen.
- Eksamen består av dokumentasjon av arbeidsprosess og resultat med refleksjon over egen læring.Omfang: Ca. 4000 ord + illustrasjoner, bilder og vedlegg.
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Pensumliste
Haaland, G. & Nielsen, S. E. (2013). Læring gjennom praksis: innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon, s. 119-132.
Kunnskapsdepartementet (2004). Se mulighetene og gjør noe med dem! Strategi for entreprenørskap i utdanningen 2004 - 2008 . Oslo: Kunnskapsdepartementet, s. 3-24.
Kunnskapsdepartementet (2006). Læreplanverket . Oslo: Kunnskapsdepartementet.
Nilsen, S. E. & Sund, G. H. (2013). Læring gjennom praksis: innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon, s. 119-132.
Peterson, M. & Westerlund, C. (2009). Slik tennes ildsjeler- en introduksjon til entreprenøriell læring . Uddevalla: Me University AB, s. 5-120.
Postholm, M. B. & Moen, T. (2009). Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen: metodebok for lærere, studenter og forskere . Oslo: Universitetsforl., s. 5-103.
Sylte, A. L. (2016). Profesjonspedagogikk- profesjonsretting / yrkesretting av pedagogikk og didaktikk . Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 109-113.
Det er totalt 1200 sider pensum på dette emnet. Studenten velger minst 250 sider fra faglitteraturen i listen ovenfor og kan ellers velge 950 sider enten fra samme liste, eller fra andre relevante kilder. Selvvalgt pensum skal godkjennes av faglærer.