EPN

YLDH1200 Quality Assessment of Vocational Work Course description

Course name in Norwegian
Vurdering av kvalitet i faglig arbeid
Study programme
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjon
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Introduction

Emnet handler om helse, miljø og sikkerhet, yrkesprosesser, kvalifikasjonskrav og vurdering av kvalitet i eget yrke i utdanningsprogram for design og håndverk/medieproduksjon.  

Emnet består av 20 studiepoeng fordelt med 5 studiepoeng på yrkesfaglig bredde, 10 studiepoeng på yrkesfaglig dybde, og 5 studiepoeng på profesjonsfag

Required preliminary courses

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om prosjektarbeid
  • har kunnskap om kompetansebehov og kvalitetskrav innen eget fagområde i design-, håndverk- og medieproduksjonsyrker
  • har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i design-, håndverk- og medieproduksjonsyrker
  • har kunnskap om gruppepsykologi 

 

Ferdigheter                                                       

Studenten

  • kan analysere kompetansebehov og krav til arbeidsprosesser i skole og arbeidsliv
  • kan utvikle og dokumentere kompetanse innen eget fagområde
  • kan gjennomføre og dokumentere et prosjektarbeid

 

Generell kompetanse                       

Studenten

  • kan identifisere og reflektere over egne lærings- og kompetansebehov innen eget fagområde
  • kan planlegge og gjennomføre helse, miljø og sikkerhetstiltak i design-, håndverk- og medieproduksjonsyrker
  • kan vurdere kvalifikasjonskrav i design-, håndverk- og medieproduksjonsyrker sett i et individ, bransje og samfunnsperspektiv

Content

  • helse, miljø og sikkerhet i eget fagområde
  • analyse av kompetansebehov, yrkesprosesser og kvalifikasjonskrav
  • kvalitetssikring 
  • prosjektarbeid
  • gruppepsykologi
  • prosessdokumentasjon
  • vurdering av egen læring knyttet til faglig utvikling

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er forelesning/dialogbasert undervisning, praktisk arbeid, erfaringsdeling, og prosjektarbeid i gruppe.

Praksis

5 dager pedagogisk praksis, 1. periode, del 2 (jfr. praksisguiden).

Course requirements

  • Individuelle arbeidslogger fra 10 dager yrkesfaglig praksis. En logg pr. yrke. Omfang: ca. 800 ord pr logg + bilder, vedlegg, mm.
  • Individuell logg fra 5 dagers pedagogisk praksis med fokus på vurdering. Omfang: ca. 800 ord + bilder, vedlegg mm.

 

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. kapittel om arbeidskrav i programplanen).

Assessment

Prosjekteksamen i gruppe.

 

  • Eksamen består av skriftlig rapport (Omfang: ca. 4000 ord + illustrasjoner, bilder, vedlegg mm), framlegg som gjennomføres i gruppe på 2- 5 studenter (ca. 20 - 30 minutter pr. gruppe), og et individuelt refleksjonsnotat over egen læring (Omfang: ca. 500 ord + illustrasjoner, bilder, vedlegg mm.). Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt. Søknaden skal godkjennes av faglærer og studieleder.

 

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis.

Grading scale

Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.