Studyinfo subject YLDH1200 2018 HØST
YLDH1200 Quality Assessment of Vocational Work Course description
- Course name in Norwegian
- Vurdering av kvalitet i faglig arbeid
- Study programme
-
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjon
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet handler om helse, miljø og sikkerhet, yrkesprosesser, kvalifikasjonskrav og vurdering av kvalitet i eget yrke i utdanningsprogram for design og håndverk/medieproduksjon.
Emnet består av 20 studiepoeng fordelt med 5 studiepoeng på yrkesfaglig bredde, 10 studiepoeng på yrkesfaglig dybde, og 5 studiepoeng på profesjonsfag
Required preliminary courses
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om prosjektarbeid
- har kunnskap om kompetansebehov og kvalitetskrav innen eget fagområde i design-, håndverk- og medieproduksjonsyrker
- har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i design-, håndverk- og medieproduksjonsyrker
- har kunnskap om gruppepsykologi
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere kompetansebehov og krav til arbeidsprosesser i skole og arbeidsliv
- kan utvikle og dokumentere kompetanse innen eget fagområde
- kan gjennomføre og dokumentere et prosjektarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og reflektere over egne lærings- og kompetansebehov innen eget fagområde
- kan planlegge og gjennomføre helse, miljø og sikkerhetstiltak i design-, håndverk- og medieproduksjonsyrker
- kan vurdere kvalifikasjonskrav i design-, håndverk- og medieproduksjonsyrker sett i et individ, bransje og samfunnsperspektiv
Content
- helse, miljø og sikkerhet i eget fagområde
- analyse av kompetansebehov, yrkesprosesser og kvalifikasjonskrav
- kvalitetssikring
- prosjektarbeid
- gruppepsykologi
- prosessdokumentasjon
- vurdering av egen læring knyttet til faglig utvikling
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er forelesning/dialogbasert undervisning, praktisk arbeid, erfaringsdeling, og prosjektarbeid i gruppe.
Praksis
5 dager pedagogisk praksis, 1. periode, del 2 (jfr. praksisguiden).
Course requirements
- Individuelle arbeidslogger fra 10 dager yrkesfaglig praksis. En logg pr. yrke. Omfang: ca. 800 ord pr logg + bilder, vedlegg, mm.
- Individuell logg fra 5 dagers pedagogisk praksis med fokus på vurdering. Omfang: ca. 800 ord + bilder, vedlegg mm.
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. kapittel om arbeidskrav i programplanen).
Assessment
Prosjekteksamen i gruppe.
- Eksamen består av skriftlig rapport (Omfang: ca. 4000 ord + illustrasjoner, bilder, vedlegg mm), framlegg som gjennomføres i gruppe på 2- 5 studenter (ca. 20 - 30 minutter pr. gruppe), og et individuelt refleksjonsnotat over egen læring (Omfang: ca. 500 ord + illustrasjoner, bilder, vedlegg mm.). Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt. Søknaden skal godkjennes av faglærer og studieleder.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis.
Grading scale
Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.