Programplaner og emneplaner - Student
YLDH1200 Quality Assessment of Vocational Work Course description
- Course name in Norwegian
- Vurdering av kvalitet i faglig arbeid
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Design, Arts and Crafts /Media ProductionBachelor's Programme in Vocational Teacher Education - Art, Craft and Design, Elective Modules
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnegruppe 1
Ledelse av læreprosesser - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et individ og gruppeperspektiv.
Emnet handler om helse, miljø og sikkerhet, yrkesprosesser, kvalifikasjonskrav og vurdering av kvalitet i eget yrke i utdanningsprogram for design og håndverk/medieproduksjon.
Required preliminary courses
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om prosjektarbeid
- har kunnskap om kompetansebehov og kvalitetskrav innen eget fagområde i design-, håndverks- og medieproduksjonsyrker
- har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i design-, håndverks- og medieproduksjonsyrker
- har kunnskap om gruppepsykologi
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere kompetansebehov og krav til arbeidsprosesser i skole og arbeidsliv
- kan utvikle og dokumentere kompetanse innen eget fagområde
- kan gjennomføre og dokumentere et prosjektarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og reflektere over egne lærings- og kompetansebehov innen eget fagområde
- kan planlegge og gjennomføre helse, miljø og sikkerhetstiltak i design-, håndverk- og medieproduksjonsyrke
- kan vurdere kvalifikasjonskrav i design-, håndverk- og medieproduksjonsyrker sett i et individ, bransje og samfunnsperspektiv
Content
- Helse, miljø og sikkerhet i eget fagområde.
- Analyse av kompetansebehov, yrkesprosesser og kvalifikasjonskrav.
- Kvalitetssikring.
- Prosjektarbeid.
- Gruppepsykologi.
- Prosessdokumentasjon.
- Vurdering av egen læring knyttet til faglig utvikling.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er forelesning/dialogbasert undervisning, praktisk arbeid, erfaringsdeling, og prosjektarbeid i gruppe.
Praksis
- Fem dager pedagogisk praksis, 1. periode, del 2 (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).
Course requirements
- Individuelle arbeidslogger fra ti dager yrkesfaglig praksis. En logg per yrke. Omfang: Ca. 800 ord per logg + bilder, vedlegg, med mer.
- Individuell logg fra fem dagers pedagogisk praksis med fokus på vurdering. Omfang: Ca. 800 ord + bilder, vedlegg med mer.
Det kreves 80 prosent tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jf. kapittel 8).
Assessment
Prosjekteksamen i gruppe.
- Eksamen består av skriftlig rapport ( Omfang: Ca. 4000 ord + illustrasjoner, bilder, vedlegg med mer), framlegg som gjennomføres i gruppe på to til fem studenter (ca. 20 til 30 minutter per gruppe), og et individuelt refleksjonsnotat over egen læring ( Omfang: Ca. 500 ord + illustrasjoner, bilder, vedlegg med mer). Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt. Søknaden skal godkjennes av faglærer og studieleder.
Eksamen vurderes til Bestått/ ikke bestått.
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis.
Pensumliste
Haaland, G., Nilsen, S. E. & Pedlex norsk, s. (2013). Læring gjennom praksis: Innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen: En grunnbok i yrkesdidaktikk . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon.[s. 133 - 217]
Hartviksen, M. & Kversøy, K. S. (2008). Samarbeid og konflikt: To sider av samme sak: SØT-modellen . Bergen: Fagbokforlaget.[s. 161 - 211]
Sylte, A. L. (2016). Profesjonspedagogikk: Profesjonsretting/yrkesretting av pedagogikk og didaktikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk.[s. 235 - 292]
Utdanningsdirektoratet. (2006). Kunnskapsløftet. Læreplanverket for Kunnskapsløftet i grunnskolen og i videregående opplæring danner fundamentet for opplæringen i skole og bedrift. Hentet frahttp://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/
Utdanningsdirektoratet. (2014). Vurdering for læring. Hentet fra http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/
Det er totalt 1200 sider pensum på dette emnet. Studenten velger minst 100 sider fra faglitteraturen i listen ovenfor og kan ellers velge 1100 sider enten fra samme liste, eller fra andre relevante kilder. Selvvalgt pensum skal godkjennes av faglærer.
(Pensumliste ajour: 2016-05-31. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil.)