Programplaner og emneplaner - Student
YLDH1100 Guidance in and Management of Learning Processes Course description
- Course name in Norwegian
- Veiledning og ledelse av læringsprosesser
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Design, Arts and Crafts /Media ProductionBachelor's Programme in Vocational Teacher Education - Art, Craft and Design, Elective Modules
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet handler om å bruke yrkesfaglig kompetanse i veiledning av elever og lærlinger i opplæringssituasjoner, ledelse av læringsprosesser i egen klasse, planlegging med begrunnelse, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av undervisning og læring i skole og arbeidsliv.
Emnet består av 15 studiepoeng med en fordeling på 10 studiepoeng profesjonsfag og 5 studiepoeng dybdefag
Required preliminary courses
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
- har kunnskap om undervisningsplanlegging og vurdering
- har kunnskap om ulike undervisningsmetoder
- har kunnskap om kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
- har kunnskap om ulike veiledningsstrategier
Ferdigheter
Studenten
- kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
- kan reflektere over og vurdere egen læring
- kan tilrettelegge for yrkesrelevant opplæring i skole og bedrift innenfor eget fagbrevområde
- kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner
- kan orientere seg i faglitteratur
- kan veilede medstudenter i henhold til den didaktiske relasjonsmodellen
- kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
- kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet
- kan skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
Content
The teaching is mainly designed with "flipped classroom" and learning activities in class and smaller groups. Digital learning resources such as digital lectures, videos and films will be available to the students in advance. Students are recommended to use these resources and to be prepared before the lectures and the seminars.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling, og utviklingsarbeid i gruppe.
Praksis
- 20 dager pedagogisk praksis, 1. periode del 1 (jfr. praksisguiden)
Course requirements
This joint course is developed for all the Bachelor programmes at the Faculty of Health Sciences which are part of RETHOS (National guidelines for the Health and Social Studies), and is considered as an introductory course, preferably taken during the first part of the study programme.
In this course, starting with relatable examples, students will learn about the rationale for evidence-based practice (EBP) and its Core Competencies: Ask, Acquire, Appraise and Interpret, Apply, and Evaluate. Areas of focus are critical thinking (e.g. asking critical questions about health claims and the sources of claims), and shared decision-making. The course provides a foundation for learning and applying more advanced and field-specific skills.
Assessment
Prior to the course, the students are recommended to go through the elements in "Startpakka" which focus on literature search, critical appraisal and use of references, see https://bokskapet.oslomet.no/courses/course-v1:BOKSKAPET+FELLES-1704+2/about
Grading scale
The student must have been admitted to the study programme.
Examiners
On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- can define what EBP is and recognizes the rationale for EBP and shared decision making
- knows the steps of EBP
- is familiar with the levels in the S-pyramid and acknowledges the difference between single studies and systematic reviews
- knows the characteristics of a scientific article, e.g. IMRAD
- can explain the purpose and characteristics of qualitative and quantitative studies and syntheses of studies, e.g. systematic reviews
- understands the principles for critical appraisal and knows how to use check lists for different study designs, clinical guidelines and professional procedures
- knows different types of categorical and continuous measures of association and effect, and key graphical presentations
Skills
The student
- can identify different types of professional/clinical questions, such as questions about treatment, diagnosis, prognosis, experiences and etiology
- can, for each type of clinical question, identify the preferred order of study designs
- can formulate searchable professional/clinical questions using e.g. PICO
- and variations of PICO
- can construct and carry out an appropriate and simple search strategy for professional/clinical questions from the top of the S-pyramid
General competencies
The student
- can critically assess health claims in the media