EPN-V2

YLDH1100 Guidance in and Management of Learning Processes Course description

Course name in Norwegian
Veiledning og ledelse av læringsprosesser
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Emnet handler om å bruke yrkesfaglig kompetanse i veiledning av elever og lærlinger i opplæringssituasjoner, ledelse av læringsprosesser i egen klasse, planlegging med begrunnelse, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av undervisning og læring i skole og arbeidsliv.

    Emnet består av 15 studiepoeng med en fordeling på 10 studiepoeng profesjonsfag og 5 studiepoeng dybdefag

  • Required preliminary courses

    Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
    • har kunnskap om undervisningsplanlegging og vurdering
    • har kunnskap om ulike undervisningsmetoder
    • har kunnskap om kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
    • har kunnskap om ulike veiledningsstrategier

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
    • kan reflektere over og vurdere egen læring
    • kan tilrettelegge for yrkesrelevant opplæring i skole og bedrift innenfor eget fagbrevområde
    • kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner
    • kan orientere seg i faglitteratur
    • kan veilede medstudenter i henhold til den didaktiske relasjonsmodellen
    • kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
    • kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet
    • kan skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
  • Content

    • skolens og yrkesopplæringens mål, etikk og verdigrunnlag
    • innføring i læreplanverket
    • læreplananalyse (Vg2 og Vg3)
    • årsplanlegging
    • elev-, lærer, og instruktørrollen
    • relasjonsbygging, samarbeid skole og arbeidsliv
    • undervisningsplanlegging (den didaktiske relasjonsmodellen)
    • ledelse av læringsprosesser - klasseledelse
    • læringsstrategier- og metoder
    • utvikling av gode arbeids- og læringsmiljø
    • motivasjon, undervisning og læring
    • veiledningsstrategier

  • Teaching and learning methods

    Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling, og utviklingsarbeid i gruppe.

    Praksis

    • 20 dager pedagogisk praksis, 1. periode del 1 (jfr. praksisguiden)
  • Course requirements

    • Individuell logg fra undervisningsøvelse som gjennomføres for medstudenter. Omfang: ca. 800 ord, + bilder, illustrasjoner etc.

    Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. kapittel 8 i programplanen).

  • Assessment

    Individuell hjemmeeksamen, 14 dager.

    • Refleksjonsnotat med konkrete eksempler fra pedagogisk praksis (oppgavetekster, undervisningsplaner mm). Omfang: ca. 4000 ord + illustrasjoner, bilder og vedlegg.

    Ny og utsatt eksamen

    • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
  • Grading scale

    Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.

  • Examiners

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3 år.