EPN-V2

YLDH1100 Guidance in and Management of Learning Processes Course description

Course name in Norwegian
Veiledning og ledelse av læringsprosesser
Study programme
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Design, Arts and Crafts /Media Production
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education - Art, Craft and Design, Elective Modules
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Emnet handler om å bruke yrkesfaglig kompetanse i veiledning av elever og lærlinger i opplæringssituasjoner, ledelse av læringsprosesser i egen klasse, planlegging med begrunnelse, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av undervisning og læring i skole og arbeidsliv.

Required preliminary courses

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
  • har kunnskap om undervisningsplanlegging og vurdering
  • har kunnskap om ulike undervisningsmetoder
  • har kunnskap om kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om ulike veiledningsstrategier

Ferdigheter

Studenten

  • kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning

Kan reflektere over og vurdere egen læring:

  • Kan tilrettelegge for yrkesrelevant opplæring i skole og bedrift innenfor eget fagbrevområde.
  • Kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner.
  • Kan orientere seg i faglitteratur.
  • Kan veilede medstudenter i henhold til den didaktiske relasjonsmodellen.
  • Kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter

Kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet:

  • Kan skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø.

Content

  • Skolens og yrkesopplæringens mål, etikk og verdigrunnlag.
  • Innføring i læreplanverket.
  • Læreplananalyse (Vg2 og Vg3).
  • Årsplanlegging.
  • Elev-, lærer, og instruktørrollen.

Relasjonsbygging, samarbeid skole og arbeidsliv:

  • Undervisningsplanlegging (den didaktiske relasjonsmodellen).

Ledelse av læringsprosesser - klasseledelse:

  • Læringsstrategier- og metoder
  • Utvikling av gode arbeids- og læringsmiljø
  • Motivasjon, undervisning og læring
  • Veiledningsstrategier

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling, og utviklingsarbeid i gruppe.

Praksis

20 dager pedagogisk praksis, 1. periode del 1 (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).

Course requirements

Individuell logg fra undervisningsøvelse som gjennomføres for medstudenter. Omfang: Ca. 800 ord, + bilder, illustrasjoner og så videre.

Det kreves 80 prosent tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jf. kapittel 8).

Assessment

Individuell hjemmeeksamen, 14 dager.

  • refleksjonsnotat med konkrete eksempler fra pedagogisk praksis (oppgavetekster, undervisningsplaner med mer). Omfang: Ca. 4000 ord + illustrasjoner, bilder og vedlegg.

Eksamen vurderes til Bestått/ ikke bestått.

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tre år.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler til eksamen

Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis.

Pensumliste

Haaland, G., Nilsen, S. E. & Pedlex norsk, s. (2013). Læring gjennom praksis: Innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen: En grunnbok i yrkesdidaktikk . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon.[s. 133 - 217]

Hiim, H. & Hippe, E. (2009). Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[s. 5 - 165]

Inglar, T. (1997). Lærer og veileder: Om pedagogiske retninger, veiledningsstrategier og veiledningsteknikker. Oslo: Universitetsforl.[s. 5 - 189. Finnes også elektronisk: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008081400007

Sylte, A. L. (2016). Profesjonspedagogikk: Profesjonsretting/yrkesretting av pedagogikk og didaktikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk.[s. 235 - 292]

Tveiten, S. (2013). Veiledning: Mer enn ord (4. utg.). Bergen: Fagbokforlaget.

Utdanningsdirektoratet. (2006). Kunnskapsløftet. Læreplanverket for Kunnskapsløftet i grunnskolen og i videregående opplæring danner fundamentet for opplæringen i skole og bedrift. Hentet frahttp://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/

Det er totalt 900 sider pensum på dette emnet. Studenten velger minst 500 sider fra faglitteraturen i listen ovenfor og kan ellers velge 300 sider enten fra samme liste, eller fra andre relevante kilder. Selvvalgt pensum skal godkjennes av faglærer.

(Pensumliste ajour: 2016-05-31. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil.)