EPN-V2

YLDH1000 Analysis of Vocational Practice, Production and Process Documentation Course description

Course name in Norwegian
Analyse av yrkesutøvelse, produksjon og prosessdokumentasjon
Study programme
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Design, Arts and Crafts /Media Production
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education - Art, Craft and Design, Elective Modules
Weight
25.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Emnet omhandler analyse av yrkene i eget utdanningsprogram; fellestrekk og særtrekk i design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkene, yrkeskompetanse, produksjon- og prosessdokumentasjon i yrkesfaglig dybde og bredde. Læreplananalyse, observasjon og kartlegging av læreforutsetninger i pedagogisk praksis.

Emnet utgjør 25 studiepoeng med en fordeling på 10 studiepoeng yrkesfaglig bredde, 10 studiepoeng yrkesfaglig dybde og 5 studiepoeng profesjonsfag.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskaper om bruk av tekstbehandlingsprogram, pc/mac og annet utstyr for skrivetolking
  • kunnskaper om hvordan tekst kan komprimeres
  • kunnskaper om hvordan prosodiske trekk ved talespråk kan fremstilles skriftlig

Ferdigheter

Studenten kan

  • skrivetolke på en tilfredsstillende måte
  • fungere som medtolk i et to-tolk-system
  • sette opp et funksjonelt autokorrekturapparat til en gitt tolkesituasjon
  • tilrettelegge ferdige tekster for bruk i skrivetolking

Generell kompetanse

Studenten

  • har den profesjonelle kompetansen som er spesifikk for denne formen for tolking
  • kan tilrettelegge tolkingen for brukere med kombinert syns- og hørselshemming

Learning outcomes

I tillegg til forelesninger arbeides det med praktiske øvinger og oppgaver i felleskap, og det gis nødvendig opplæring til å kunne øve på egenhånd.

Content

Øvelser i skrivetolking og felles veiledning/undervisning.

Teaching and learning methods

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om tilstedeværelse i undervisningen i emnet. Kravet om tilstedeværelse har sammenheng med emnets praktiske karakter. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse. Sykdom og dokumentert fravær fritar ikke for kravet om deltakelse. Ved helt spesielle omstendigheter kan det etter avtale med faglærer gis kompensatoriske oppgaver ved overskridelse av fraværet.

Course requirements

Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemestret.

Avsluttende vurdering

Emnet avsluttes med en praktisk eksamen. Studenten skal i et totolksystem (to og to i grupper) skrivetolke en muntlig fremlagt tekst/lydfil. Teksten studenten produserer under eksamen skal være funksjonell, dekkende og med tilfredsstillende grad av rettskriving. Bruk av autokorrekturer og komprimeringsteknikker vektlegges, samt samarbeid med medtolk. Eksamen gjennomføres i klasserom på medbragt privat PC/Mac, samt eksternt tastatur. Omfang er på om lag 1 time, inkludert tilbakemelding og karaktersetting.

Det gis individuell karakter på eksamenen.

Eksamensoppgaven gis to dager før eksamen.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.

Assessment

Studentens egen autokorrekturliste(r).

Grading scale

Det gis gradert bokstavkarakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

Examiners

Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.