Programplaner og emneplaner - Student
YLDH1000 Analysis of Vocational Practice, Production and Process Documentation Course description
- Course name in Norwegian
- Analyse av yrkesutøvelse, produksjon og prosessdokumentasjon
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Design, Arts and Crafts /Media ProductionBachelor's Programme in Vocational Teacher Education - Art, Craft and Design, Elective Modules
- Weight
- 25.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler analyse av yrkene i eget utdanningsprogram; fellestrekk og særtrekk i design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkene, yrkeskompetanse, produksjon- og prosessdokumentasjon i yrkesfaglig dybde og bredde. Læreplananalyse, observasjon og kartlegging av læreforutsetninger i pedagogisk praksis.
Emnet utgjør 25 studiepoeng med en fordeling på 10 studiepoeng yrkesfaglig bredde, 10 studiepoeng yrkesfaglig dybde og 5 studiepoeng profesjonsfag.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskaper om bruk av tekstbehandlingsprogram, pc/mac og annet utstyr for skrivetolking
- kunnskaper om hvordan tekst kan komprimeres
- kunnskaper om hvordan prosodiske trekk ved talespråk kan fremstilles skriftlig
Ferdigheter
Studenten kan
- skrivetolke på en tilfredsstillende måte
- fungere som medtolk i et to-tolk-system
- sette opp et funksjonelt autokorrekturapparat til en gitt tolkesituasjon
- tilrettelegge ferdige tekster for bruk i skrivetolking
Generell kompetanse
Studenten
- har den profesjonelle kompetansen som er spesifikk for denne formen for tolking
- kan tilrettelegge tolkingen for brukere med kombinert syns- og hørselshemming
Learning outcomes
I tillegg til forelesninger arbeides det med praktiske øvinger og oppgaver i felleskap, og det gis nødvendig opplæring til å kunne øve på egenhånd.
Content
Øvelser i skrivetolking og felles veiledning/undervisning.
Teaching and learning methods
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om tilstedeværelse i undervisningen i emnet. Kravet om tilstedeværelse har sammenheng med emnets praktiske karakter. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse. Sykdom og dokumentert fravær fritar ikke for kravet om deltakelse. Ved helt spesielle omstendigheter kan det etter avtale med faglærer gis kompensatoriske oppgaver ved overskridelse av fraværet.
Course requirements
Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemestret.
Avsluttende vurdering
Emnet avsluttes med en praktisk eksamen. Studenten skal i et totolksystem (to og to i grupper) skrivetolke en muntlig fremlagt tekst/lydfil. Teksten studenten produserer under eksamen skal være funksjonell, dekkende og med tilfredsstillende grad av rettskriving. Bruk av autokorrekturer og komprimeringsteknikker vektlegges, samt samarbeid med medtolk. Eksamen gjennomføres i klasserom på medbragt privat PC/Mac, samt eksternt tastatur. Omfang er på om lag 1 time, inkludert tilbakemelding og karaktersetting.
Det gis individuell karakter på eksamenen.
Eksamensoppgaven gis to dager før eksamen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.
Assessment
Studentens egen autokorrekturliste(r).
Grading scale
Det gis gradert bokstavkarakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Examiners
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.