EPN-V2

YLDH1000 Analysis of Vocational Practice, Production and Process Documentation Course description

Course name in Norwegian
Analyse av yrkesutøvelse, produksjon og prosessdokumentasjon
Study programme
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Design, Arts and Crafts /Media Production
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education - Art, Craft and Design, Elective Modules
Weight
25.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Emnet omhandler analyse av yrkene i eget utdanningsprogram; fellestrekk og særtrekk i design-, håndverks-, og medieproduksjonsyrkene, yrkeskompetanse, produksjon- og prosessdokumentasjon i yrkesfaglig dybde og bredde. Læreplananalyse, observasjon og kartlegging av læreforutsetninger i pedagogisk praksis.

Required preliminary courses

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om styringsdokumenter og gjeldene læreplaner
  • har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet
  • har kunnskap om kompetanse i de ulike yrkene i yrkesområdene
  • har kunnskap om å analysere utdanningsbehov og utviklingsmuligheter på yrkesområdet
  • har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor sitt fagområde, relatert til bredde- og dybdekompetanse

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive yrkeskulturen i ulike yrker innen design-, håndverks- og medieproduksjonsfag
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre og dokumentere yrkesfaglig arbeid
  • kan bruke IKT som et verktøy i yrkesrelevante oppgaver
  • kan beskrive særtrekk og fellestrekk i yrkene
  • kan analysere yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke læreplanene

Kan analysere læreplanene:

  • Kan kartlegge elevenes læreforutsetninger.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
  • kan vurdere hvordan design, yrkeskultur og historie kan brukes i yrkesutøvelsen i yrkene
  • kan bruke samarbeidslæring og kommunikasjon i gruppearbeid for å bidra til utvikling av det sosiale arbeids og læringsmiljøet
  • kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier

Content

  • Individuell studieplan for hele studiet.
  • Analyse av yrkeskvalifikasjoner og kartlegging av egen kompetanse.
  • Særtrekk og fellestrekk mellom design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkene.
  • Etablering av nettverk i skole og arbeidsliv.
  • Dokumentasjon og kvalitetssikring.
  • Produksjon utover eget fagbrevnivå (fordypning).
  • Pedagogisk observasjon.
  • Styringsdokumenter og læreplananalyse.
  • Yrkeslogg og refleksjonslogg.
  • IKT som et verktøy i yrkesrelevante oppgave.

Teaching and learning methods

Erfaringsdeling, forelesning, øvingsoppgaver, seminar, dialogbasert undervisning, utstilling, gruppearbeid i tillegg til skriftlig dokumentasjon knyttet til yrkesfaglig fordypning og yrkesdidaktikk.

Praksis

  • 15 dager i yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden).

Course requirements

  • Individuell plan for studiet med utvidet CV.
  • Individuell skriftlig oppgave: Analyse av yrkesutøvelse og særtrekk i eget yrke. Omfang: Ca. 1000 til 2000 ord + bilder og illustrasjoner som legges fram for klassen (ca. 5 til 15 minutter)
  • Skriftlig gruppeoppgave: Analyse av særtrekk og fellestrekk mellom yrker som inngår i Vg1 design og håndverk/medieproduksjon knyttet til læreplananalyse av gjeldende læreplaner. Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende. Omfang: Ca. 1000 til 2000 ord + bilder og illustrasjoner
  • Individuelle arbeidslogger fra 15 dager yrkesfaglige praksis, med fokus på særtrekk og fellestrekk, produksjon og prosessdokumentasjon. Det skrives en logg per yrke. Omfang: Ca. 800 ord per logg + bilder/film med mer

Det kreves 80 prosent tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jf. kapittel 8).

Assessment

Individuell praktisk eksamen

Eksamen består av å lage et praktisk produkt med prosessdokumentasjon i eget fagbrevområde, ( omfang:ca. 1000 til 2000 ord + bilder/film med mer), utstilling og muntlig presentasjon med refleksjon rundt egen læring, fellestrekk og særtrekk i minimum tre håndverksyrker (ca. 10 til 20 minutter per student).

Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler til eksamen

Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis.

Pensumliste

Gordon, T., Burch, N., Seljelid, T. & Winje, T. (1999). Snakk med oss, lærer!: Trening i kommunikasjon og konfliktløsning (T.E.T. Teacher effectiveness training). Oslo: Grøndahl Dreyer.[s. 5-225] [Finnes også i elektronisk utgave: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2007070300010]

Haaland, G., Nilsen, S. E. & Pedlex norsk, s. (2013). Læring gjennom praksis: Innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen: En grunnbok i yrkesdidaktikk . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon.[s. 133 - 217]

Halland, G. (2005). Læreren som leder: Perspektiver og praksis for kontaktlærer og faglærer . Bergen: Fagbokforlaget.[s. 109 - 130]

Hiim, H. & Hippe, E. (2009). Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[s. 5 - 165]

Johnsen, B. (1999). "Hva ser jeg når jeg ser? Og hva sier jeg at jeg ser?": Oppmerksomhet, observasjon, tilbakemelding (Læremidler for profesjonsutdanning 1/1999). Bekkestua: Høgskolen i Akershus. [Nytt opplag fra 2013 finnes også som E-bok: https://fagarkivet.hioa.no/jspui/handle/123456789/435]

Sylte, A. L. (2016). Profesjonspedagogikk: Profesjonsretting/yrkesretting av pedagogikk og didaktikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk.[s. 235 - 292]

Utdanningsdirektoratet. (2006). Kunnskapsløftet. Læreplanverket for Kunnskapsløftet i grunnskolen og i videregående opplæring danner fundamentet for opplæringen i skole og bedrift. Hentet frahttp://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/

Det er totalt 1500 sider pensum på dette emnet. Studenten velger minst 500 sider fra faglitteraturen i listen ovenfor og kan ellers velge 1000 sider enten fra samme liste, eller fra andre relevante kilder. Selvvalgt pensum skal godkjennes av faglærer.

(Pensumliste ajour: 2016-05-31. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil.)