EPN-V2

YLBA3900 Bachelor Thesis - The teacher and skilled worker in a development Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave - Læreren og fagarbeideren i et utviklingsperspektiv
Study programme
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education - Building and Construction
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Building and Construction
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Emnet omfatter en tverrfaglig bacheloroppgave innen profesjonsfaget og yrkesfaget, studentene velger selv om oppgaven skal forankres i yrkesfaglig bredde eller dybde.

Required preliminary courses

Før eksamen kan avlegges må emnene YLBA1000, YLBA1100, YLBA2000, YLBA2100, YLBA3000 være bestått.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kan gjøre rede for produktspekter, bruksområder, fremstillingsmetoder og materialprøvingsmetoder for våre vanligste byggematerialer tre, stål og betong.
  • kan gjøre rede for risiko for helse og miljø som er forbundet med bruk av de enkelte byggematerialene
  • kjenner grunnlaget for og teorien bak dimensjonering av slakkarmerte konstruksjonselementer for moment, skjærkraft og aksiallast

Ferdigheter

Studenten kan:

  • tolke standard betegnelser for materialkvalitet og bedømme byggematerialers karakteristiske egenskaper
  • dokumentere at valgt materiale er i samsvar med gjeldende rammebetingelser
  • utføre materialprøving i henhold til standardiserte prosedyrer
  • vurdere den praktiske gjennomføring av arbeider som er av betydning for å ivareta de materialtekniske egenskapene
  • dimensjonere de vanligste konstruksjonselementene i slakkarmert betong iht. NS-EN 1992.

Generell kompetanse studenten kan:

  • gjøre fornuftige materialvalg ut fra en helhetsvurdering av de mange krav som stilles fra brukere og myndigheter
  • prosjektere enkle konstruksjoner og bygg i betong

Content

Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):

  • Dokumentasjon av tverrfaglig bacheloroppgave (YF/PF)

Teaching and learning methods

Forelesninger, laboratoriearbeid og veiledning til utgitte øvinger.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Byggematerialer: 2 av 3 øvinger - 4 timer
  • Betongdimensjonering: 3 av 5 øvinger - 6 timer
  • Laboratoriearbeid: 6 frammøter- 8 timer med 4 tilhørende grupperapporter­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ - 1-2 sider pr rapport + nødvendige vedlegg

Assessment

Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.

Permitted exam materials and equipment

Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.