EPN-V2

YLBA3000 Learning strategies, professional qualification and professional foundation and comprehensive vocational-depth Course description

Course name in Norwegian
Læringsstrategier, yrkeskvalifisering og yrkesforankring samt helhetlig yrkesfaglig dybdekompetanse
Study programme
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education - Building and Construction
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Building and Construction
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Emnet omhandler læringsstrategier, yrkeskvalifisering, yrkesforankring og dokumentasjon av yrkesfaglig dybde.

Required preliminary courses

Bestått emne YLBA1000. Før eksamen kan avlegges må alle arbeidskrav knyttet til dybde i yrkesfaget være godkjent (arbeidskrav 11, 16 og 17). Samt arbeidskrav 7 og 15 som er tverrfaglige progresjonsoppgaver

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om teknologi innen eget fagfelt og programområde og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen eller yrkenes utøvelse

Ferdigheter

Studenten:

  • kan med utgangspunkt i de yrkesdidaktiske prinsippene involvere elevene/lærlingene i å konkretisere mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer i forhold til den enkeltes læringsbehov
  • kan anvende dybdekompetanse i eget fagområde i utøvelsen som yrkesfaglærer

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan dokumentere kunnskapsgrunnlaget i eget fagområde og bidra til didaktisk utvikling av egen dybdepraksis
  • kan utvikle helhetlige læringsoppgaver som bygger på relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi innen eget programområde
  • kjenner til retningslinjer for utdanning, forskning og yrkesetiske bruk i forsknings- og utviklingsarbeid

Content

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • 2 written and visual reflection notes
  • participation in digital midway presentation

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer vil variere og velges ut fra kapittel 6 med pedagogiske og/eller yrkesbasert forankring og begrunnelse.

Course requirements

Praksis

  • Gjennomført og bestått 20 dager pedagogisk praksis.
  • Gjennomført og bestått 20 dager yrkesfaglig dybdepraksis innen eget programområde.
  • Yrkesfaglig praksis kan være forskuttert tidligere i studiet, forutsatt at arbeidskrav 4 er godkjent.

Praksis må være gjennomført før eksamen kan avlegges.

Arbeidskrav

Arbeidskrav 17 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig dybdekompetanse del 2

  • Arbeidsform: Fortsettelse av oppgave 16 med individuell skriftlig dokumentasjon av dybdekompetanse gjennom prosjektarbeid. Skriftlig dokumentasjon tilsvarende 4000-5000 ord + vedlegg, fundert på ca. 1100 sider litteraturhenvisning eller tilsvarende (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen).

Arbeidskrav 18 (YF/PF) Tverrfaglig undervisningsoppgave innen dybde og ny teknologi

  • Arbeidsform: Individuell skriftlig undervisningsoppgave og refleksjon, omfang tilsvarende 2500-2800 ord + kilder og faglitteratur, kilder tilsvarende 400 sider (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen). Undervisningsoppgaven kan etter avtale med faglærer gjennomføres i gruppe, med en individuell refleksjon med omfang på 500 - 700 ord.

Arbeidskrav 19 YF/PF Refleksjonsnotat over pedagogisk praksis

  • Arbeidsform: skriftlig individuell oppgave i form av refleksjonsnotat over pedagogisk praksis i studiet, omfang 1000-1200 ord + vedlegg i form av to selvvalgte undervisningsplaner fra veiledet pedagogisk praksis. Eget læringsutbytte skal i refleksjonsnotatet belyses i forhold til nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) for livslang læring (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen).

Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere én gang.

Krav til deltakelse

Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren.

Assessment

Individuell muntlig eksamen, ca 30 minutter

Eksamen tar utgangspunkt i innlevert og godkjent dokumentasjon av dybdekompetanse i arbeidskravene 17, 18 og refleksjonsnotatet i arbeidskrav 19 (Dokumentasjonen danner grunnlaget for muntlig eksamen og må være innlevert til fastsatte frister, samt være godkjent før studenten kan gå opp til muntlig eksamen).

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Permitted exam materials and equipment

Admission to the Master's programme.

Grading scale

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • knows how to adjust and implement design knowledge into a dynamic and professional environment
  • understands the organizational structures and roles within a business, public or private institution or organization

Skills

The student

  • can work with projects under pressure from deadlines and given design project criterias
  • can collaborate professionally with work colleagues, team members, clients etc. on a design brief/project
  • manage to critically reflect on experiences gained from the practical training in relation to own learning

General competence

The student

  • can engage and apply their knowledge and skills to carry out design related work tasks within a professional environment
  • can, based on theory and research, critically evaluate own and others practice
  • has developed an understanding about the role to come as a professional designer, different possibilities within the discipline and own preferences

Examiners

The students will complete practical training in a design business, public institution or organization over a period of twelve weeks. During this time, students will take part in professional projects. Practice will be related to reflecting processes and theory through course assignments. Guidance will come from both the staff working at the place of practical training as well as the university teaching staff.