EPN-V2

YLBA1100 Vocational Tasks, processes and analysis, project and vocational subjects Course description

Course name in Norwegian
Yrkesoppgaver, prosesser og analyse, prosjekt som arbeidsform samt yrkesfaglig kompetanseutvikling
Study programme
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education - Building and Construction
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Building and Construction
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Building and Construction
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Gradert skala A-F.

Required preliminary courses

Pass/fail

Learning outcomes

Gerd Engelsrud.

Content

Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):

  • Produksjon (YF)
  • Tegning og bransjelære (YF)
  • Yrkesfaglig fordypning (YF)
  • Yrkeskvalifikasjoner og yrkeskompetanse (YF)
  • Forskrifter og faglig utførelse av arbeidet (YF)
  • Grunnleggende ferdigheter i yrkesutøvelsen (YF/PF)
  • Analyse og refleksjon av helhetlige yrkesoppgaver (YF/PF)
  • Prosjekt som metode (YF/PF)
  • Pedagogisk entreprenørskap (YF/PF)
  • Samarbeid i skole og på arbeidsplass, og med omgivelsene (YF/PF)
  • Forskjellige arbeidsmåter og metoder i opplæring, deres premisser, fordeler og ulemper (YF/PF)
  • Arbeidsmåter som er spesielt egnet for yrkene innen utdanningsprogrammet, yrkesforankring av opplæring, nøkkelkvalifikasjoner og entreprenørskap (YF/PF)
  • Yrkespedagogiske prinsipper og undervisningsprinsipper som nyttes til å planlegge og analysere læreprosesser (PF)

Praksis

  • Gjennomført og bestått 20 dagers pedagogisk praksis på VG1 eller VG2 i videregående skole
  • Gjennomført og bestått 10 dagers breddepraksis innen programområdet
  • Yrkespraksis kan i tillegg forskutteres ut fra individuell kompetanseutviklingsplan

Teaching and learning methods

Målgruppe

Målgruppen er ansatte i AAFs medlemsforetak.

Opptakskrav

Opptakskrav er generell studiekompetanse eller realkompetanse. For opptak vises det til forskrift om opptak ved OsloMet - storbyuniversitetet. Ved vurdering av realkompetanse gjelder retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Course requirements

Arbeidskrav 5 (PF) Tverrfaglig prosjektarbeid med utgangspunkt i undervisningsplanlegging

  • Arbeidsform: skriftlig gruppearbeid med felles prosjektdokumentasjon tilsvarende 3200 - 3800 ord (se avsnitt arbeidskrav i programplanen) og fundert på om lag 600 sider litteratur eller tilsvarende kilder. I tillegg skal det leveres inn et skriftlig individuelt refleksjonsnotat tilsvarende 350 - 450 ord

Arbeidskrav 6 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig breddekompetanse del 2

  • Arbeidsform: individuell dokumentasjon med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 1000 sider (se avsnitt arbeidskrav i programplanen)

Arbeidskrav 7 (YF/PF) Analyse av helhetlige yrkesoppgaver

  • Arbeidsform: individuell dokumentasjon og analyse tilsvarende minimum 2000 ord og fundert på om lag 400 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt arbeidskrav i programplanen).

Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere én gang.

Krav til deltakelse

Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren.

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 12 dager i form av refleksjonsnotat med henvisning til arbeidskrav og beskrivelse av virkemidler i forhold til læringsutbytte. Omfang tilsvarende 2000 til 2500 ord + eventuelle vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av f orskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen. Alle kilder skal oppgis i litteraturlista og det skal benyttes korrekte kildehenvisninger.

Grading scale

Bestått/ Ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer (PF/YF). Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.