EPN-V2

YFSR3900 Bachelor’s assignment - Comprehensive vocational teacher competence Course description

Course name in Norwegian
Helhetlig yrkesfaglærerkompetanse – bacheloroppgave
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere et individuelt produkt eller tjeneste i eget yrkesfag, med fokus på produktutvikling, innovasjon og bærekraft. Omfang: 800 ord +/- 10%. Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i eget fagområde for å utvikle yrkesfaget i tråd med arbeidslivets og samfunnets behov nasjonalt og internasjonalt.

;

Arbeidskrav 2

Studentene skal dokumentere individuelt intervju med sentrale aktører relatert til innovasjoner i eget fagområde. Omfang: totalt 15 - 30 minutters opptak levert på Canvas. Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene skal få trening i å søke, finne, kontakte og gjennomføre et intervju som både gir intervjutrening og også oppdatert faglig kunnskap.

;

Arbeidskrav 3

Hver student skal individuelt planlegge og gjennomføre deling av dagsaktuelle yrkesfaglige problemstillinger for resten av studentene i klassen med et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Omfang: 15 minutter. Hensikten med dette arbeidskravet er å spre den faglige kunnskapen studentene opparbeider etter litteraturstudier og intervjuer med sentrale aktører innovasjoner med resten av studentene i klassen. Dette gir både en delingseffekt og også trening i å sammenfatte fagstoff og å presentere komprimert fagstoff i en muntlig presentasjon. Hensikten med dette arbeidskravet er å få trening i å samle og spre den faglige kunnskapen studentene opparbeider etter litteraturstudier og intervjuer med sentrale aktører innovasjoner med resten av studentene i klassen. Dette gir både en delingseffekt og også trening i å sammenfatte fagstoff og å presentere komprimert fagstoff i en muntlig presentasjon.

;

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

;

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Required preliminary courses

Knowledge

The students will gain advanced understanding of:

  • Central theoretical models of leadership and how these theories have evolved throughout history
  • Contemporary research based knowledge in leadership
  • The relationship between leadership and important outcomes for individuals and organizations, the factors that explain these relationships, and of relevant contingencies

Skills

The student is able to:

  • Critically examine and discuss leadership theories; research; and practice
  • Read scientific contributions and apply them to issues of practical interest to the general public
  • Identify interesting avenues of leadership research and apply appropriate methodology to undertake research on leadership

General competence

The student will be able to:

  • Communicate and discuss scientific contributions within leadership research to both scientists and practitioners
  • Communicate results from individual projects both in written and orally
  • Gather and make use of scientific sources and leadership literature

Learning outcomes

Alle hjelpemidler tillatt.

Content

  • Traits and skills of leadership
  • Leadership behaviors
  • Contingency theories of effective leadership
  • Dyadic theories of leadership, specifically the relationship between leaders and followers
  • Charismatic and transformational leadership
  • Positive leadership and work-related well-being
  • Power and influence
  • Current issues and avenues for future research

Teaching and learning methods

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Course requirements

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.;;

Assessment

All printed or hand-written material is allowed with proper use of references

Permitted exam materials and equipment

The final paper will be assessed using the normal grading scale from A to F, with A as the best grade and F for fail.

Grading scale

The external examiner grades a random sample consisting of approx. 25 per cent of the written exams. The grades given for this sample provide a basis for the internal examiners assessment. The external examiner will also grade papers where there is doubt about giving a grade of pass. Students who have failed a regular examination are entitled to sit a new examination.

Examiners

Karoline Kopperud