Programplaner og emneplaner - Student
YFSR1100 Professional and vocational subjects in a training perspective Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher EducationBachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler kjennskap til læreryrket og yrkene i utdanningsprogrammet. Det gir innsikt i lovverk og styringsdokumenter, skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn. Det omhandler også læringsstrategier, yrkesidentitet, yrkesstolthet og yrkesetikk. Faglig innhold vil være forankret i relevant teori om yrkeskunnskap, baseres på observasjon og kartlegging av særtrekk og fellestrekk yrkene imellom, samt analyse av yrkeskompetanse, produksjons- og prosessdokumentasjon av yrkene i utdanningsprogrammet
Required preliminary courses
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for profesjonsutøvelsen
- har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet
- har kunnskap om kommunikasjon og samarbeid i læringsgrupper
- har kjennskap til ulike læringsstrategier for planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring
Ferdigheter
Studenten
- kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk informasjonskilder
- kan beskrive yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere læreplanene ut fra særtrekk og fellestrekk i yrkene
- kan videreutvikle sine grunnleggende ferdigheter i å lese, å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å regne og digitale ferdigheter
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere egne behov for kompetanseheving
- kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
- kan arbeide i nettverksrelasjoner
Content
Utdanningen avsluttes med en 5 timers skoleeksamen.
Teaching and learning methods
Erfaringsdeling, forelesning, øvingsoppgaver, seminar, dialogbasert undervisning, gruppearbeid i tillegg til skriftlig dokumentasjon knyttet til yrkesfaglig fordypning i eget fagbrevområde og yrkesdidaktikk. Basisgrupper i profesjonsfaget dannes på tvers av utdanningsprogrammer i kullet, gruppestørrelser fra tre til fem studenter.
Course requirements
I bachelorstudiene barnevern og sosialt arbeid er praksisstudier en del av utdanningen. Studentene har krav på faglig veiledning på praksisstedet. Dette studiet er en videreutdanning for veiledere i praksisstudiene i barnevern og sosialt arbeid. Studiet er tverrfaglig og retter seg mot barnevernspedagoger og sosionomer. Det er forbeholdt personer som har veiledningsoppgaver for studenter i praksisstudiet ved de to utdanningene. Studiet har som mål å være kompetansegivende for veilederne i praksisfeltet og i tillegg øke kvaliteten på studentenes læring.
Assessment
Veileder skal fortrinnsvis ha minimum 3-årig sosialfaglig høgskoleutdanning. Veiledere med annen utdanning eller realkompetanse kan vurderes individuelt.
Permitted exam materials and equipment
Kunnskap
Kandidaten:
- kjenner til bachelorutdanningens praksisstudium
- har bred kunnskap om læringsprosesser i praksis
- har bred kunnskap om ulike teorier og former for veiledning
- har kunnskap om hvordan relasjonen mellom teori og praksis kan forstås
- har bred kunnskap om ulike refleksjonsmodeller i veiledning
- kjennskap til forsknings-utviklingsarbeid innenfor fagområdet
- kjennskap til fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre og reflektere over veiledning for å fremme studenters læringsprosesser
- kan bruke veiledning som en dialogisk og relasjonell læringsprosess
- kan utvikle selvrefleksivitet i veilederrollen
- kan veilede med utgangspunkt i rammene for praksisstudiet slik det er formulert i programplanene for bachelorutdanningene
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan reflektere over makt og mangfoldsperspektiv i sosialfaglig veiledning
- kan reflektere kritisk over faglige, etiske problemstillinger som er relevante for utøvelse av veiledning
Grading scale
Videreutdanningen er på 15 studiepoeng med ca. 50 timers undervisning. Det arrangeres tre samlinger i løpet av ett studieår. Hver samling går over tre dager. Samling I tas parallelt med veiledning av den første studenten. Samling II og III tas parallelt med eller etter at man har veiledet den andre studenten.
Arbeidsmåter som benyttes er: forelesninger, gruppearbeid, trening i veiledningsferdigheter med og uten bruk av film, digitale undervisningsverktøy og arbeidskrav mellom studiesamlingene (II og III).
Det legges vekt på at kandidatene skal bruke egne erfaringer fra veiledning av studenter.
Examiners
Man må ha primæransvar for veiledning av to studenter i to praksisperioder for å kunne melde seg opp til eksamen. Utdanning går primært over 2 semestere, maksimalt over 4 semestere. Ved spesielle forhold kan det søkes om få studieløpet forlenget.
Det er et obligatorisk skriftlig arbeidskrav mellom samling II og III.
Tilstedeværelse på minimum 80 % av undervisningen i de 3 veiledersamlingene er obligatorisk for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom fraværet er utover 20 % mister studenten rett til å melde seg opp til eksamen.