Programplaner og emneplaner - Student
YFRMPRA3 Teaching Practice, 3rd period Course description
- Course name in Norwegian
- 3. praksisperiode
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 0.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Se omtale av praksis i programplanen
Required preliminary courses
Se omtale av praksis i programplanen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
;
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ungdomskultur, unges utvikling, identitet, kjønn og mangfold.
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn
- har kunnskap om sosiale medier, nettvett og kildekritikk
;
Ferdighet
Studenten
- kan analysere aktuelle læreplaner for 8.-10. trinn
- kan planlegge og gjennomføre opplæring innenfor eget programområde og relevante fag på ungdomstrinnet
- kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan opparbeide relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, og ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i relevante fag på ungdomstrinnet
- kan legge til rette for samarbeid mellom skolens hjelpeapparat, hjem, skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
- kan tilrettelegge for samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående opplæring
- kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
- kan drøfte relevant innhold innenfor salg, service og reiseliv tilpasset ungdomstrinnet
Content
Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen emneplan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom studie av pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer.
Teaching and learning methods
Se omtale av praksis i programplanen
Course requirements
Se omtale av praksis i programplanen
Assessment
Se omtale av praksis i programplanen
Permitted exam materials and equipment
Opptak til studiet.
Grading scale
Se omtale av praksis i programplanen
Examiners
Eksamen vurderes med gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.