Programplaner og emneplaner - Student
YFRMPRA1 Teaching Practice, 1st period Course description
- Course name in Norwegian
- 1. praksisperiode
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 0.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Se omtale av praksis i programplanen
Required preliminary courses
Se omtale av praksis i programplanen
Learning outcomes
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Content
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.
Teaching and learning methods
Se omtale av praksis i programplanen
Course requirements
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling, og utviklingsarbeid i gruppe. Basisgrupper i profesjonsfaget dannes på tvers av utdanningsprogrammet i kullet, gruppestørrelser fra tre til fem studenter.
Assessment
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
;
Arbeidskrav 1
Individuell refleksjon fra 10 dagers praksis fra ungdomstrinnet knyttet til teori om mangfold, ungdomskultur og utdanning. Omfang: 2000 ord +/- 10% Hensikten med arbeidskravet er å dokumentere erfaringer og refleksjoner fra praksis i ungdomstrinnet opp mot teori om mangfold, ungdomskultur og utdanning.;
;
Arbeidskrav 2
Studentene skal i grupper utarbeide eksempler på konkrete praktiske undervisningsøvelser tilpasset ungdomstrinnet og presentere disse for medstudenter. Der det er mest hensiktsmessig, kan arbeidskravet gjennomføres individuelt. Omfang pr. presentasjon: ca. 30 - 45 minutter.
Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal dele eksempler på konkrete praktiske undervisningsøvelser som kan brukes i undervisning på ungdomstrinnet.
;
Arbeidskrav 3
Individuell dokumentasjon og refleksjon fra 10 dager yrkesfaglig praksis med fokus på analyse av yrkesoppgaver, kompetansebehov og kjerneelementer i yrkesutøvelsen. Det skrives en dokumentasjon med refleksjon pr. yrke. Omfang: 800 ord pr. dokumentasjon +/- 10%, + bilder/film mm.
Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal vise hva studenten har lært i praksisperioden i forhold til oppsatt plan fra arbeidskravene 1 og 2 i første emne i studiet.;
;
Arbeidskrav 4
Dokumentasjon av og refleksjon over yrkesfaglig kompetanse med fokus på analyse av yrkesoppgaver, kompetansebehov og kjerneelementer i yrkesutøvelsen. Det forventes refleksjoner om anvendelsen av tilegnet kompetanse som yrkesfaglærer. Omfang: 2500 ord +/- 10%. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal vise hva vedkommende har lært gjennom ulike læringsaktiviteter i forhold til oppsatt plan fra arbeidskrav 1 og 2 i første emne i studiet.
;
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
;
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Permitted exam materials and equipment
Individuell praktisk - muntlig.
;
Oppsummering av egen læring opp mot læringsutbyttene og relevant teori i emnet, ved hjelp av film, PP, Poster eller lignende. Tid pr. student: 30 minutter (ca. 15 minutter presentasjon, ca. 15 minutter til avklarende spørsmål).
;
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Ved ikke bestått må kandidaten opp til ny muntlig-praktisk eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Grading scale
Se omtale av praksis i programplanen
Examiners
Se omtale av praksis i programplanen