Programplaner og emneplaner - Student
YFRM3900 Bachelor’s assignment - Comprehensive vocational teacher competence Course description
- Course name in Norwegian
- Helhetlig yrkesfaglærerkompetanse – bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet helhetlig yrkesfaglærerkompetanse - bacheloroppgave er det avsluttende emnet i yrkesfaglærerutdanningen i studieretningen for restaurant- og matfag. I dette emnet vil det bli lagt vekt på at studentene skal kunne integrere yrkesfag, yrkesopplæring, FoU-aktiviteter og vise en helhetlig yrkesfaglærerkompetanse.
Required preliminary courses
For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studenten ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kjenner gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for profesjons- og yrkesutøvelse og kan videreutvikle sin kunnskap innenfor disse områdene
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper i innenfor fag- og yrkesopplæringen i restaurant- og matfag og relevante fag i grunnskolen
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplærings tilpasset elevenes/lærlingenes behov
- kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
- kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier
- kan bruke relevante forskningsresultater for å treffe begrunnende valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har solid innsikt i relevante yrkesfaglige og yrkesetiske problemstillinger innen restaurant og matfag, og kan formidle sentralt fagstoff
- kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet innenfor fag- og yrkesopplæringen i restaurant- og matfagene
- har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og yrkesliv innenfor restaurant- og matfagene
- kan bygge gode relasjoner og samarbeide med aktuelle samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv relevant for yrkesopplæringen i restaurant- og matfagene
- har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
Content
Eksamen i emnet består av to deler:
- En programmeringsoppgave som løses av en gruppe på 2-4 studenter. Innleveringen skal bestå av programfiler, samt en prosjektrapport på 5-10 sider.
- Et individuelt refleksjonsnotat på 3 sider.
Gruppeprosjektet utgjør 70% av sluttkarakteren mens refleksjonsnotatet utgjør 30%.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og består av veiledning, undervisningsøvelser, individuelle litteraturstudier, forelesning, gruppearbeid og caseoppgaver.
I siste semester skal studentene skrive en bacheloroppgave. Dette innebærer å planlegge, gjennomføre og dokumentere en FoU-prosess knyttet til yrkesopplæring (med fleksibel vekt på utviklingsarbeid eller forskning) i skole og/eller arbeidsliv.
Course requirements
Emnet gir en innføring i utvalgte metoder og verktøy for å behandle og analysere data som er relevante i blant annet ulike deler av bibliotekarens arbeidsmarked.
Undervisningsspråk er norsk.
Assessment
Ingen forkunnskapskrav.
Permitted exam materials and equipment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har grunnleggende innsikt i programmeringsprinsipper
- har grunnleggende innsikt i systematisk håndtering av data
Ferdigheter
Studenten
- kan grunnleggende programmering
- behersker verktøy for behandling, analyse, og presentasjon av data
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til oppbygningen av typiske datakilder
- har forståelse for bruk av datakilder og hvordan analyseverktøy og programmering inngår i utnyttelsen av disse
Grading scale
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, veiledning, øvelser, oppgaver, gruppearbeid og selvstudium. Emnet er campusbasert.
Examiners
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter:
- Arbeidskrav 1: En individuell programmeringsoppgave som dekker de grunnleggende komponentene av et dataprogram. Programmet leveres med et forståelses- og refleksjonsnotat på ca. 1-2 sider.
- Arbeidskrav 2: Analyse og klargjøring av et datasett med hjelp av et dataanalyseverktøy. Oppgaven skal leveres med dokumentasjon av løsningen på ca. 2 sider.
- Arbeidskrav 3: Fysisk deltagelse på to-dagers seminar (to timers varighet hver av dagene). Seminaret er ment å forberede studentene på gjennomføring av gruppeeksamen, og forutsetter at eksamensgruppene er dannet til da. Seminaret går ut på å løse en konkret oppgave i gruppe (dag 1) samt å presenterer løsningen og veien til den i plenum (dag 2).
Formålet med arbeidskravene er å utvikle ferdigheter i samsvar med læringsutbyttet i emnet.
Arbeidskravene 1 og 2 må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller begge arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Arbeidskrav 3 må være gjennomført og godkjent for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Ved fravær må studenten levere et skriftelig arbeid som alternativ, etter nærmere beskrivelse.