EPN-V2

YFRM3900 Bachelor’s assignment - Comprehensive vocational teacher competence Course description

Course name in Norwegian
Helhetlig yrkesfaglærerkompetanse – bacheloroppgave
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
  • Introduction

    Emnet helhetlig yrkesfaglærerkompetanse - bacheloroppgave er det avsluttende emnet i yrkesfaglærerutdanningen i studieretningen for restaurant- og matfag. I dette emnet vil det bli lagt vekt på at studentene skal kunne integrere yrkesfag, yrkesopplæring, FoU-aktiviteter og vise en helhetlig yrkesfaglærerkompetanse.

  • Required preliminary courses

    For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studenten ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen.

  • Learning outcomes

    Det er to arbeidskrav på emnet. Retten til å avlegge eksamen forutsetter at begge arbeidskravene er godkjent.

    • Arbeidskrav 1:
    1. Del 1: Individuell programmeringskode, presentert ved hjelp av video.
    2. Del 2: Gruppearbeid: Refleksjonsnotat etter drøfting av programmeringskode fra del 1 (om lag 1500 ord)
    • Arbeidskrav 2:
    1. Individuelt eller to studenter sammen: Refleksjon over undervisningsopplegg i tekstbasert programmering med kunnskapsdeling i eget kollegium (om lag 1000 ord).

    For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

  • Content

    I arbeidet med emnet skal studentene benytte sine yrkesfaglige, pedagogiske og yrkesdidaktiske kompetanse til å gjennomføre pedagogisk praksis og bacheloroppgave knyttet til yrkesopplæring og/eller arbeidsliv innenfor restaurant- og matfagene. Sentrale emner er:

    • Forskningsprosess knyttet til utvikling av datainnsamlingsverktøy, datainnsamling, dataanalyse, presentasjon av resultater og diskusjon i en bacheloroppgave.
    • Selvvalgt litteraturstudier knyttet til faginnholdet i bacheloroppgaven
    • Lovverk og styringsdokumenter knyttet til vurdering
    • Planlegging og gjennomføring av vurdering for- og av læring
    • Profesjonsetikk og håndtering av etiske dilemmaer
    • Samarbeidsrelasjoner innenfor skole og arbeidsliv

    ;

    Praksis

    Yrkespraksis. Studentene gjennomfører 10 dagers yrkespraksis knyttet til gjennomføring av bacheloroppgaven.

    Pedagogisk praksis. Studentene gjennomfører 15 dagers pedagogisk praksisopplæring i relevante fag i grunnskolen, videregående skole eller ved andre relevante opplæringsarenaer som for eksempel opplæringskontor eller bedrift.

  • Teaching and learning methods

    Eksamen gjennomføres i slutten av vårsemesteret. Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: tre arbeidsdager. Omfang om lag 2000 ord.

  • Course requirements

    Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

  • Assessment

    Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven.

  • Permitted exam materials and equipment

    Se programplanen.

  • Grading scale

    Emnet har fokus på grunnleggende tekstbasert programmering og dokumentasjon, testing og feilsøking av programmer. Det blir lagt vekt på didaktiske tilnærminger til programmering og hvordan programmering kan støtte læring. Først og fremst blir det fokusert på praktisk arbeid med tekstbasert programmering. Følgende tema vil bli vektlagt:

    • Problemløsing og algoritmisk tenkning.
    • Tekstbasert programmering og programmeringsprinsipper.
    • Utprøving og vurdering av enheter og læringsressurser for opplæring i programmering.
    • Tilrettelegging, veiledning og vurdering av elevers programmeringsaktiviteter i skolen.
  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor. ;;