EPN-V2

YFRM3100 Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective Course description

Course name in Norwegian
Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

To be eligible for the exam, the following must be approved:

  • Attendance for the entire day at 1 seminar

Required preliminary courses

Supervised individual written examination, 3 hours.

Learning outcomes

None

Content

  • Studere hvordan nasjonale og internasjonale framtidsscenarioer påvirker restaurant- og matfagene for å kartlegge yrkesutøvelse, kompetansebehov og opplæringsbehov.
  • Analysere trender, konsepter, råvaretilgang samt produksjons- og serviceleveranse
  • Analyse av fremtidig yrkesutøvelse,
  • Analyse av kompetanse- og opplæringsbehov
  • Dokumentere hvordan yrke, organisasjon og ledelse påvirker restaurant- og matfagene på ulike nivå i samfunnet

    • Yrkesmessige utfordringer i et skole-, samfunns- og arbeidslivsperspektiv med særlig vekt på restaurant- og matfagene
    • Demokrati og medborgerskap i samfunns- og arbeidslivet spesielt knyttet til restaurant- og matfagene
    • Analyse av utviklingstrekk og framtidsscenarioer knyttet til samfunnsoppgaver og aktuell yrkesutøvelse i restaurant- og matfagene og hvilken betydning dette har for kompetansekrav og opplæringsbehov.
  • Forskningsmetode knyttet til å innhente, analysere og presentere relevante funn som grunnlag for kunnskapsbaserte avgjørelser i skole- og arbeidsliv.
  • Kunnskap om innovasjon og utvikling i et restaurant- og matfagperspektiv med særlig vekt på:

    • Teknikk-, produkt- og tjenesteutvikling
    • Digitalisering og robotisering
    • Bærekraft og etikk
    • Arbeidsoppgaver og rolle til faglærte

Praksis

Studentene gjennomfører 10 dagers yrkespraksis knyttet til fordypning i eget fagområde som dokumenteres etter retningslinjer gitt av OsloMet.

Teaching and learning methods

Grade scale A-F

Course requirements

All answers are assessed by one examiner.

An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

Assessment

Individuell prosjekteksamen. Omfang: 4000 ord +/- 10 %+ vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  • Ved karakteren F; ikke bestått, kan det leveres en omarbeidet versjon til sensur én gang, ve
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.