Programplaner og emneplaner - Student
YFRM3100 Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective Course description
- Course name in Norwegian
- Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet kan studentene velge et relevant fordypningsområde som universitetet tilbyr. Alternativt kan studentene selv foreslå aktuelt fordypningsområde. Studentene skal samarbeide med praksissted og tjenestemottaker(e) om aktuelle problemstillinger som de skal jobbe selvstendig med i praksisperioden. Læringsutbytte for VEPRA40/VEPRAD40/VEPRAL40 skal knyttes til bacheloroppgaven (VERN3900/VERND3900/VERNL3900).
Emnet går på heltid over ni uker.
Required preliminary courses
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om lover og forskrifter som er aktuelle for virksomheten ved praksisstedet
- har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
- har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
- har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
- har kjennskap til kunnskapsbaserte metoder som bidrar til å styrke brukerens livskvalitet
Ferdigheter
Studenten
- kan samarbeide og kommunisere med pasienter, elever, brukere, pårørende og samarbeidspartnere på ulike arenaer
- kan utarbeide en prosjektskisse
- kan utarbeide, igangsette og evaluere et kunnskapsbasert prosjektarbeid/et omsorgs- eller opplæringstiltak i tråd med etiske krav og retningslinjer
Generell kompetanse
Studenten
- kan foreslå og igangsette omsorgs- eller opplæringstiltak som fremmer brukerens mestring og livskvalitet
- kan kvalitetssikre vernepleiefaglig arbeid i tråd med etiske retningslinjer og relevant teori
Learning outcomes
Emnene (VEPRA40/VEPRAD40/VEPRAL40 og VERN3900/VERND3900/VERNL3900) går på heltid over 18 uker, hvorav to uker kan utgjøre undervisning i forbindelse med praksisstudiet.
Praksisstudiene gjennomføres på et godkjent tjenestested, og studentene må formulere egne læringsmål for perioden, samt overholde de generelle krav for praksisstudier som skolen har utarbeidet. VEPRA40/VEPRAD40/VEPRAL40 utgjør 8 uker på heltid. Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt i henhold til valgt fordypningsområde
Content
- Studere hvordan nasjonale og internasjonale framtidsscenarioer påvirker restaurant- og matfagene for å kartlegge yrkesutøvelse, kompetansebehov og opplæringsbehov.
- Analysere trender, konsepter, råvaretilgang samt produksjons- og serviceleveranse
- Analyse av fremtidig yrkesutøvelse,
- Analyse av kompetanse- og opplæringsbehov
- Dokumentere hvordan yrke, organisasjon og ledelse påvirker restaurant- og matfagene på ulike nivå i samfunnet
- Yrkesmessige utfordringer i et skole-, samfunns- og arbeidslivsperspektiv med særlig vekt på restaurant- og matfagene
- Demokrati og medborgerskap i samfunns- og arbeidslivet spesielt knyttet til restaurant- og matfagene
- Analyse av utviklingstrekk og framtidsscenarioer knyttet til samfunnsoppgaver og aktuell yrkesutøvelse i restaurant- og matfagene og hvilken betydning dette har for kompetansekrav og opplæringsbehov.
- Forskningsmetode knyttet til å innhente, analysere og presentere relevante funn som grunnlag for kunnskapsbaserte avgjørelser i skole- og arbeidsliv.
- Kunnskap om innovasjon og utvikling i et restaurant- og matfagperspektiv med særlig vekt på:
- Teknikk-, produkt- og tjenesteutvikling
- Digitalisering og robotisering
- Bærekraft og etikk
- Arbeidsoppgaver og rolle til faglærte
Praksis
Studentene gjennomfører 10 dagers yrkespraksis knyttet til fordypning i eget fagområde som dokumenteres etter retningslinjer gitt av OsloMet.
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Delta i undervisning knyttet til valgt fordypningstema (80 prosent).
- Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
- Utarbeide egne læringsutbyttebeskrivelser for VEPRA40/VEPRAD40/VEPRAL40.
- Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.
- Innlevering av praksisdokumenter.
Blir praksisperioden vurdert til ikke bestått må følgende arbeidskrav gjennomføre på nytt:
- Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
- Utarbeide egne læringsutbyttebeskrivelser for VEPRA40/VEPRAD40/VEPRAL40.
- Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.
- Innlevering av praksisdokumenter.
Course requirements
Arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent eksamen kan avlegges i emnet:
- Arbeidskrav 1. Studentene skal levere et individuelt veiledningsdokument om nasjonale og internasjonale innovasjoner i eget fagområde som kan få betydning for yrkesutøvelse, kompetanse- og opplæringsbehov. Omfang: 1500 ord +/- 10 %.
Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene skal opparbeide praktisk erfaring i å søke, velge ut og presentere relevant forskningsbasert litteratur som kan få betydning for deres evne til å se sammenheng mellom yrkesutøvelse, kompetansebehov og opplæring i deres fremtidige yrkesutøvelse som yrkesfaglærer eller som leder av annen opplæring.
- Arbeidskrav 2. Studentene skal dokumentere individuelt intervju med sentrale aktører relatert til innovasjoner i eget fagområde i Norge eller utlandet. Omfang: 15 - 30 minutters opptak levert på Canvas. Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene skal få trening i å søke, finne, kontakte og gjennomføre et intervju som både gir intervjutrening og også oppdatert faglig kunnskap.
- Arbeidskrav 3. Hver student skal individuelt planlegge og gjennomføre deling av dagsaktuelle yrkesfaglige problemstillinger for resten av studentene i klassen. Omfang: ca. 20 minutter. Hensikten med dette arbeidskravet er å spre den faglige kunnskapen studentene opparbeider etter litteraturstudier og intervjuer med sentrale aktører innovasjoner med resten av studentene i klassen. Dette gir både en delingseffekt og også trening i å sammenfatte fagstoff og å presentere komprimert fagstoff i en muntlig presentasjon.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Assessment
Eksamen består av en 14 dagers individuell hjemmeeksamen etter retningslinjer gitt av OsloMet. Studentene får samme oppgavetekst, men baserer oppgavebesvarelsen på eget valg av fordypningstema. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Ved karakteren F; ikke bestått, kan det leveres en omarbeidet versjon av hjemmeeksamen inntil en gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Permitted exam materials and equipment
Bestått/ikke bestått
Grading scale
Faglærer etter innstilling fra praksislærer
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.