Programplaner og emneplaner - Student
YFRM2100 Vocationally relevant and adapted learning Course description
- Course name in Norwegian
- Yrkesrelevant og tilpasset opplæring
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler yrkesrelevant og tilpasset opplæring i ungdomstrinnet og videregående skole. Det arbeides med faglig fordypning og praksis i skole og arbeidsliv, utvikling av læringsmiljø, klasseledelse og kartlegging av elevers læreforutsetninger. Læringsteori knyttes aktivt opp mot de ulike temaene og studentene arbeider med bevisstgjøring av eget pedagogisk ståsted. Det legges vekt på entreprenørielle arbeidsmetoder, arbeidsprosesser og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning. Emnet tar også for seg produktutvikling, kvalitetssikring og helse- miljø og sikkerhet i restaurant- og matfagene.
Required preliminary courses
Learning outcomes
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Content
-
Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
- Kvalitetssikringssystemer (HACCP/IK- MAT)
- Helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven
- Førstehjelp
- Produkt- og serviceutvikling
- Gjeldende Lovverket for tilpasset opplæring, spesialundervisning,
- IOP-planer, handlingsplikten, saksbehandlingsprosedyrer og samarbeid med aktuelle aktører og instanser.
- Kartlegging av elevers læreforutsetninger, motivasjon og yrkesinteresse.
- Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av tilpasset opplæring og differensiert undervisning
- Klasseledelse, relasjonskompetanse og utvikling av læringsmiljø
- Læringsteorier og bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted
- Entreprenøriell læring
- Grunnleggende ferdigheter i restaurant- og matfagene
Praksis
Studentene gjennomfører 10 dager i yrkesfaglig praksis.
Studentene gjennomfører 20 dager pedagogisk praksis, 2. periode
Teaching and learning methods
Gradert skala A-F.
Course requirements
To sensorer, hvor minst en er ekstern sensor.
Assessment
Individuell hjemmeeksamen over 14 dager. Skriftlig refleksjon basert på 2 - 3 selvvalgte arbeidskrav i emnet med fokus på hvilken betydning kvalitetssikring, HMS og entreprenøriell lærling har for relevant yrkesopplæring i restaurant- og matfag. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Ved karakteren F for ikke bestått kan en omarbeidet versjon av eksamen leveres til sensur én gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
To interne sensorer