EPN-V2

YFRM2100 Vocationally relevant and adapted learning Course description

Course name in Norwegian
Yrkesrelevant og tilpasset opplæring
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler yrkesrelevant og tilpasset opplæring i ungdomstrinnet og videregående skole.;Det arbeides med faglig fordypning og praksis i skole og arbeidsliv, utvikling av læringsmiljø, klasseledelse og kartlegging av elevers læreforutsetninger. Læringsteori knyttes aktivt opp mot de ulike temaene og studentene arbeider med bevisstgjøring av eget pedagogisk ståsted. Det legges vekt på entreprenørielle arbeidsmetoder, arbeidsprosesser og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning. Emnet tar også for seg produktutvikling, kvalitetssikring og helse- miljø og sikkerhet i restaurant- og matfagene.

Required preliminary courses

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.

  • Presentasjon av tema innen material- og miljølære.
  • Dokumentasjon av praktisk/teoretisk arbeid presentert og faglig drøftet i plenum.
  • Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning
  • Verkstedshåndbok for arbeid med leire i verksted

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

;

Kunnskap;

Studenten;

  • kjenner til yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder, verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen i restaurant- og matfag
  • kjenner til aktuelle læringsteorier, klasseledelse og hvordan bygge relasjoner i et læringsfellesskap
  • kjenner til gjeldende lovverket for tilpasset opplæring og spesialundervisning
  • kjenner til helse, miljø og sikkerhet i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
  • kjenner til gjeldene lovverk og styringsdokumenter for kvalitetssikring og trygg mat som er relevante for yrkesutøvelsen innenfor restaurant og matfagene
  • kjenner til gründervirksomhet, økonomisk, pedagogisk, og sosialt entreprenørskap.

;

Ferdigheter;;

Studenten

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring innenfor restaurant- og matfagene tilpasset elevenes og lærlingenes behov;
  • kan tilrettelegg for at elevene skal jobbe systematisk med grunnleggende ferdigheter
  • kan henvise til og bruke ulike kvalitetsteorier, kvalitetssikringsmetodikk og begrunne kritiske valg i gjennomføring av kvalitetssikringsprosjekter
  • kan anvende sin yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske - og teknologiske kunnskaper i arbeidet med entreprenørielle prosesser.
  • kan utøve grunnleggende førstehjelp

;

Generell kompetanse;;

Studenten;

  • kan ved faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
  • kan legge til rette for entreprenøriell læring, og involvering av lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv i opplæringen
  • kan utøve klasseledelse, bygge gode relasjoner, og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljøer.
  • kan bygge relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv

Content

  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap;

    • Kvalitetssikringssystemer (HACCP/IK- MAT)
    • Helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven;;
    • Førstehjelp
    • Produkt- og serviceutvikling
  • Gjeldende Lovverket for tilpasset opplæring, spesialundervisning,
  • IOP-planer, handlingsplikten, saksbehandlingsprosedyrer;og samarbeid med aktuelle aktører og instanser.;
  • Kartlegging av elevers læreforutsetninger, motivasjon og yrkesinteresse.;
  • Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av tilpasset opplæring og differensiert undervisning;;
  • Klasseledelse, relasjonskompetanse og utvikling av læringsmiljø;
  • Læringsteorier og bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted;
  • Entreprenøriell læring
  • Grunnleggende ferdigheter i restaurant- og matfagene

;

Praksis;

Studentene gjennomfører 10 dager i yrkesfaglig praksis.;

Studentene gjennomfører 25 dager pedagogisk praksis, 2. periode;

Teaching and learning methods

Alle.

Course requirements

En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor kan anvendes.

Assessment

Individuell hjemmeeksamen over 14 dager. Skriftlig refleksjon basert på tre til fire selvvalgte arbeidskrav i emnet med fokus på hvilken betydning kvalitetssikring, HMS og entreprenøriell lærling har for relevant yrkesopplæring i restaurant- og matfag.;Omfang: 3000 ord +/- 10 %.

;

Ny og utsatt eksamen;

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  • Ved karakteren F for ikke bestått kan en omarbeidet versjon av eksamen leveres til sensur én gang
  • ;Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb;

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.;

Grading scale

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.;

Examiners

To interne sensorer