EPN-V2

YFRM1200 Vocational core elements and leadership of learning processes Course description

Course name in Norwegian
Yrkesfaglige kjerneelementer og ledelse av læringsprosesser
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Emnet handler om kompetanseanalyse og yrkesteori tilpasset utdanningsprogrammet, samt læreplananalyse og undervisningsplanlegging. Det vil handle om å bruke yrkesfaglig kompetanse i veiledning av elever og lærlinger i opplæringssituasjoner. Ledelse av læringsprosesser i egen klasse, planlegging med begrunnelse, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av undervisning og læring i skole og arbeidsliv. Innholdet knyttes til opplæringens overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer. Prosjektarbeid, relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering. Bruk av relevant yrkeskunnskap og profesjonsfaglig digital kompetanse.

Required preliminary courses

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sammenhengen mellom ernæring og kosthold i et samfunnsperspektiv og kan vise eksempler på hvordan de ulike restaurant- og matfagene kan påvirke utviklingen av et sunnere kosthold i tråd med gjeldende regelverk og styringsdokumenter
  • kjenner læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
  • kjenner til kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor restaurant- og matfag

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede yrkesrelevant undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
  • kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner
  • kan anvende og utvikle sin yrkesfaglige, digitale, yrkesdidaktiske og matfaglige i kompetanser i yrkesopplæringen
  • kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante faglige og yrkesdidaktiske problemstillinger innen ernæring og kan formidle fagstoff innen ernæring og kosthold skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
  • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
  • kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet
  • kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø

Content

Bestått-Ikke bestått. 

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er varierte og består av blant annet av praktiske undervisningsøvelser, prosjektarbeid, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis og erfaringsdeling.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

 

  • Arbeidskrav 1: Undervisningsøvelse i grupper på tre studenter knyttet til teoretisk yrkeskunnskap for medstudenter i grupper. Hensikten er å formidle yrkesteoretiske kunnskap. Omfang: 10-15 minutter pr. gruppe
  • Arbeidskrav 2: Individuell dokumentasjon og refleksjon fra egen pedagogisk praksis med konkrete eksempler (oppgavetekster, undervisningsplaner, vurdering mm). Hensikten med arbeidskravet er å se sammenhenger, fordype seg i aktuell teori og reflektere over egen læring. Omfang: 2000 ord +/- 10%
  • Arbeidskrav 3: Individuell dokumentasjon fra yrkesfaglig praksis i ett yrke utenfor eget fagbrevområde med fokus på yrkesidentitet og yrkesutøvelse. Det skrives en dokumentasjon med refleksjon. Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i yrkene utenfor eget fagbrevområde. Omfang: 800 ord +/- 10%

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

 

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Assessment

Opptak til studiet.

Permitted exam materials and equipment

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • kan beskrive ulike legemiddelformer, administrasjonsmåter, farmakokinetikk og farmakodynamikk
  • kan gjøre rede for interaksjoner og bivirkninger ved bruk av utvalgte legemidler
  • kan beskrive ulike årsaker til variasjon i legemiddelrespons ved bruk av legemidler
  • kan gjøre rede for generisk bytte og kan anvende legemiddelverkets bytteliste eller lokal bytteliste
  • kan gjøre rede for legemiddelhåndteringsprosessen fra legemiddelet blir ordinert til pasienten har tatt det eller legemidlet blir kassert
  • kan referere til relevant lovgivning og forskrifter for legemiddelbruk, herunder forskrift for dokumentasjon, avvikshåndtering og kassering
  • kan gjøre rede for avhengighetsrisiko og misbruk av legemidler

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre selvstendige og feilfrie utregninger av legemidlers doser, mengder og styrker ved ulike administrasjonsmåter.
  • kan vurdere og gjøre kontroll av egen og andres utregning
  • kan anvende oppslagsverk som Felleskatalogen og Legemiddelhåndboka

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre forsvarlig legemiddelhåndtering og kvalitetssikre den enkelte pasients legemiddelbruk 

Grading scale

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • deltakelse på workshop og regnegrupper, obligatorisk 80 % tilstedeværelse 
  • simulering i legemiddelhåndtering, foregår på SF-enhet 1 dag
  • refleksjonsoppgave fra simuleringen på omfang 1000 ord (+/- 10 %)
  • flervalgsoppgave, kvalifiserende regneoppgaver (100 % riktig) i form av flervalgsoppgaver innen angitt tid før eksamen

Examiners

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:  ;

Kunnskap     ;

Studenten kan

  • beskrive og forklare faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet  ;
  • beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid  ;
  • kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet ;
  • beskrive helse -og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering ;
  • kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten  ;
  • beskrive forholdet mellom arbeid, utdanning, sosial deltagelse, inkludering og opplevelse av helse   ;
  • beskrive bærekraftmålene og målenes betydning for folkehelsen

Ferdigheter ;

Studenten kan ;

  • reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd  ;
  • finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftmålene ;
  • reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten ;