EPN-V2

YFRM1100 Professional and vocational subjects in a training perspective Course description

Course name in Norwegian
Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler kjennskap til læreryrket og yrkene i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag. Det gir innsikt i lovverk og styringsdokumenter, skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn. Det omhandler også læringsstrategier, yrkesidentitet, yrkesstolthet og yrkesetikk. Faglig innhold vil være forankret i relevant teori om yrkeskunnskap, baseres på observasjon og kartlegging av særtrekk og fellestrekk yrkene imellom, samt analyse av yrkeskompetanse, produksjons- og prosessdokumentasjon av yrkene i utdanningsprogrammet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • kjenner aktuelle styringsdokumenter og gjeldene læreplaner
  • kjenner ulike læringsstrategier
  • har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
  • har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor utdanningsprogrammet restaurant- og matfag

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive yrkeskulturen i ulike yrker innen utdanningsprogrammet restaurant- og matfagene
  • kan beskrive særtrekk og fellestrekk i yrkene i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
  • kan analysere yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere læreplanene
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid
  • kan bruke IKT som dokumentasjonsverktøy
  • kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i yrkesopplæringen
  • kan analysere kompetanse, utdanningsbehov og utviklingsmuligheter på yrkesområdet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
  • kan vurdere hvordan yrkeskultur og historie kan brukes i yrkesutøvelsen i utdanningsprogrammet restaurant- og matfagene
  • kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til restaurant- og matfagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier

Content

  • Fellestrekk og særtrekk mellom yrker
  • Næringsmidler som kulturbærer
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
  • Matkultur, eksperimentell matlagning, smak, sensorisk metode, matteknologi og måltidskunnskap.
  • Etikk
  • Behandling av råvarer og produksjon av næringsmidler
  • Yrkesidentitet og yrkesstolthet
  • Behandling av råvarer og produksjon av næringsmidler, fra yrkesutøver til yrkesfaglærer
  • Læringsstrategier
  • Planlegging av yrkesopplæring
  • Lærerrollen
  • Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen:Gjeldene styringsdokumenter, læreplaner i restaurant- og matfag og overordnet plan for opplæringen
  • Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn

Praksis

  • 10 dager i yrkesfaglig praksis

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og består av blant annet erfaringsdeling, forelesning, øvingsoppgaver, arbeid i sensorisk laboratorium, dialogbasert undervisning og gruppearbeid

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Arbeidskravet skal løses individuelt. Yrkesfaglig kompetanse, yrkenes fellestrekk og særtrekk. Oppgaven skal knyttes til erfaringer fra yrkesfaglig praksis. Oppgaven skal løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal kartlegge egen kompetanse som grunnlag for kompetanseutvikling i aktuelle utdanningsprogram. Omfang: 3000 ord +/- 10% + litteraturliste og eventuelle vedlegg.

Arbeidskrav 2

Faglig forankret individuell skriftlig oppgave, der hensikten er å reflektere over yrkesfaglærerrollen og sentrale læreroppgaver. Oppgaven løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang: 3000 ord +/- 10% + litteraturliste og eventuelle vedlegg.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Assessment

Individuell muntlig presentasjon.

  • En digital historiefortelling som oppsummer egen læring forankret i relevant teori for emnet etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Tid: 30 minutter (ca. 20 minutter presentasjon, og ca. 10 minutter til oppklarende spørsmål)

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt. Kilder skal oppgis.

Grading scale

Emnene SYKK/SYKPPRA21 og SYKK/SYKPPRA30 komplementerer hverandre. I dette emnet får du oppøve selvstendighet i å planlegge, gjennomføre og vurdere sykepleie til akutt, og kronisk syke pasienter. Forebygging av komplikasjoner og tidlig oppdagelse av forverringer i pasientens tilstand er sentralt. Kvalitetsutvikling, pasientsikkerhet og etikk og helseveiledning inngår i emnet.

Examiners

For å begynne på dette emnet må du ha bestått:

  • Bestått første studieår.
  • SYKK/SYKPPRA21 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1, 15 stp.

eller tilsvarende.