EPN-V2

YFRM1100 Professional and vocational subjects in a training perspective Course description

Course name in Norwegian
Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler kjennskap til læreryrket og yrkene i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag. Det gir innsikt i lovverk og styringsdokumenter, skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn. Det omhandler også læringsstrategier, yrkesidentitet, yrkesstolthet og yrkesetikk. Faglig innhold vil være forankret i relevant teori om yrkeskunnskap, baseres på observasjon og kartlegging av særtrekk og fellestrekk yrkene imellom, samt analyse av yrkeskompetanse, produksjons- og prosessdokumentasjon av yrkene i utdanningsprogrammet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • kjenner aktuelle styringsdokumenter og gjeldene læreplaner
  • kjenner ulike læringsstrategier
  • har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
  • har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor utdanningsprogrammet restaurant- og matfag

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive yrkeskulturen i ulike yrker innen utdanningsprogrammet restaurant- og matfagene
  • kan beskrive særtrekk og fellestrekk i yrkene i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
  • kan analysere yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere læreplanene
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid
  • kan bruke IKT som dokumentasjonsverktøy
  • kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i yrkesopplæringen
  • kan analysere kompetanse, utdanningsbehov og utviklingsmuligheter på yrkesområdet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
  • kan vurdere hvordan yrkeskultur og historie kan brukes i yrkesutøvelsen i utdanningsprogrammet restaurant- og matfagene
  • kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til restaurant- og matfagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier

Content

Eksamen i emnet består av to deler:

Del 1: Bacheloroppgave, gruppe på 2-4 studenter, eventuelt individulelt, omfang 6600 ord +/- 10 % + vedlegg.

Del 2: Individuell muntlig presentasjon, Omfang: 30-45 minutter pr. kandidat. (15 min til presentasjon og inntil 30 minutter til oppklarende spørsmål). Individuell muntlig eksamen skal vise helhetlig yrkesfaglærerkompetanse.

Nærmere retningslinjer for eksamen i del 1 og del 2 gis av emneansvarlig

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres ny eksamen som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til del 1, gjennomføres den individuelt
  • Ved karakteren F for ikke bestått, kan en omarbeidet versjon av bacheloroppgaven leveres til ny sensur inntil én gang, muntlig eksamen gjennomføres på nytt
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb 

Teaching and learning methods

Prosjekt i gruppe, 3-5 studenter*

  • Eksamen består av en skriftlig rapport fra et yrkesfaglig og yrkesdidaktisk prosjekt, forankret i relevant teori Omfang: 4000 ord +/-10% + illustrasjoner, bilder, vedlegg mm

*Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt dersom det foreligger dokumenterte grunner. Søknaden skal godkjennes av faglærer. Omfang ved individuell gjennomføring: 4000 ord +/- 10% + illustrasjoner, bilder, vedlegg mm.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen og det legges til rette for individuell gjennomføring
  • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil én gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Course requirements

Emnet omhandler forskningsbasert utvikling i fag- og yrkesopplæring sett i et individ-, bransje- og samfunnsperspektiv, som viser helhetlig yrkesfaglærerkompetanse. Tema som blir berørt er ulike pedagogiske retninger, kritisk tenkning, elevmedvirkning, vurdering for og av læring, profesjonsetikk, samarbeidsrelasjoner innenfor skole- og arbeidsliv.

Assessment

For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner og alle tidligere praksisperioder i yrkesfaglærerutdanningen.

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

Grading scale

  • Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant undervisning
  • «Overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer»
  • Undervisningsmetoder
  • Veiledning og ledelse av læringsprosesser
  • Relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering
  • Analyse av relevant yrkeskompetanse
  • Kompetansekartlegging
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
  • Profesjonsfaglig digital kompetanse
  • Prosjektarbeid

Praksis

  • 25 dager pedagogisk praksis (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).
  • 10 dager yrkesfaglig praksis.

Examiners

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Innlevering av prosjektskisse til til bacheloroppgaven som skal vise problemstilling og helhet i gjennomføringen. Prosjektskissen skal legges frem for medstudenter i gruppe. Omfang: inntil 2000 . Hensikten er at studentene kommer i gang med bacheloroppgaven og at det er mulig å gjennomføre planen for arbeidet. Det blir gitt tilbakemelding og veiledning på skissen som kan omarbeides og oppdateres etter hvert i prosessen.

Arbeidskrav 2.

Formidling av bachelorprosjektet til medstudenter. Omfang: 15 - 20 minutters presentasjon + 15 minutter til oppklarende spørsmål. Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene skal dele sine forskningsfunn fra arbeidet med bacheloroppgavene med resten av klassen for å spre resultatet av forskningen. Presentasjonen gir også muligheter for tilbakemeldinger før den skriftlige bacheloroppgaven skal leveres.

Arbeidskravet vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Praksis må være gjennomført og vurdert til karakteren Bestått før studenten får fremstille seg til eksamen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis. Ved fravær i pedagogisk praksis må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.