EPN-V2

YFRM1100 Professional and vocational subjects in a training perspective Course description

Course name in Norwegian
Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler kjennskap til læreryrket og yrkene i restaurant- og matfag. Det gir innsikt i lovverk og styringsdokumenter, skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn. Det omhandler også læringsstrategier, yrkesidentitet, yrkesstolthet og yrkesetikk. Faglig innhold vil være forankret i relevant teori om yrkeskunnskap, baseres på observasjon og kartlegging av særtrekk og fellestrekk yrkene imellom, samt analyse av yrkeskompetanse, produksjons- og prosessdokumentasjon av yrkene i utdanningsprogrammet.

Required preliminary courses

Temaer i emnet er helse- og oppvekstyrkenes særtrekk og fellestrekk, samt deres historie og betydning i dagens velferdssamfunn. Likeså vil lærerens arbeidsoppgaver, roller og funksjon i tilknytning til etikk, danning og utdanning av personell til yrker innen helse- og oppvekstfag bli vektlagt.;

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

;

Kunnskap

Studenten

  • kjenner aktuelle styringsdokumenter og gjeldene læreplaner
  • kjenner ulike læringsstrategier
  • har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i restaurant- og matfag
  • har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor restaurant- og matfag

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive yrkeskulturen i ulike yrker innen restaurant- og matfagene
  • kan beskrive særtrekk og fellestrekk i yrkene i restaurant- og matfag
  • kan analysere yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere læreplanene
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid
  • kan bruke IKT som dokumentasjonsverktøy
  • kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i yrkesopplæringen
  • kan analysere kompetanse, utdanningsbehov og utviklingsmuligheter på yrkesområdet

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
  • kan vurdere hvordan yrkeskultur og historie kan brukes i yrkesutøvelsen i restaurant- og matfagene
  • kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til restaurant- og matfagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier

Content

  • helse- oppvekstyrkenes særtrekk og fellestrekk
  • velferdsstaten;
  • lærerens arbeidsoppgaver, roller og funksjoner knyttet til yrkesopplæring i helse- og oppvekstfag;
  • etikk, lover og styringsdokumenter i lærerprofesjonen og i helse- og oppvekstyrkene;
  • kartlegge egen kompetanse og analysere eget behov for kompetanseheving;
  • grunnleggende ferdigheter og bruk av læringsstrategier samt hvordan dokumentere læring ;
  • samfunnets verdigrunnlag som inkluderer etikk, yrkesetikk og dannelse;
  • yrkesrettet og didaktisk opplæring i skole og arbeidsliv;
  • god bruk av kilder og kildekritikk;
  • observasjon og kartlegging som grunnlag for tilrettelagt og differensiert opplæring;
  • planlegge, gjennomføre og vurdere yrkesopplæring i videregående skole;

;

Praksis;

10 dager yrkesfaglig praksis.;

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

;

Kunnskap;

Studenten

  • har kunnskap om velferdsstaten, om de ulike helse- og oppvekstyrkene, deres utdanningsløp, historiske forankring og betydning i dagens samfunn og kan analysere yrkenes særtrekk og fellestrekk;
  • har kunnskap om bruken av ulike digitale verktøy og teknologiske hjelpemidler i helse- og oppvekstyrker;
  • har kunnskap om velferdsstaten og om helse-, sosial- og oppvekstsektorens oppbygning og funksjon samt lovverk og styringsdokumenter;
  • har kunnskap om lærerrollen og om skolen som arena for læring og dannelse;

;

Ferdigheter;

Studenten

  • kan utarbeide veiledningsdokumenter/undervisningsplaner ved hjelp av didaktiske modeller og undervisningsprinsipper
  • kan beskrive og analysere egen kompetanse innen helse- og oppvekstyrker, og identifisere eget behov for kompetanseheving;
  • kan anvende ulike læringsstrategier og læringsverktøy i eget læringsarbeid og kan integrere grunnleggende ferdigheter i læringsarbeidet;
  • kan observere og kartlegge elever og brukers behov;
  • kan formidle yrkeskunnskap muntlig, skriftlig eller gjennom andre dokumentasjonsformer og beherske/anvende digitalt verktøy;

;

Generell kompetanse;

Studenten

  • har innsikt i opplæringens og HO-yrkenes verdigrunnlag og den rollen personlig danning og etisk refleksjonsevne har for yrkes- og profesjonsutøvelsen;
  • kan utvikle yrkesidentitet og yrkesstolthet i HO-yrker
  • kan orientere seg i faglitteratur og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder;

Course requirements

Dialogbasert undervisning, erfaringsdeling, klassediskusjoner, gruppearbeid og selvstudier.

Assessment

Individuell muntlig presentasjon som oppsummerer egen læring forankret i relevant teori for emnet. Tid: 30 minutter per student.

;

Ny og utsatt eksamen;

  • Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.;
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb;;

Permitted exam materials and equipment

Hver student kan bringe med seg en ½ (halv) A4-side med stikkord;til presentasjonen.

Grading scale

Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått. Det gis individuell karakter.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.