Programplaner og emneplaner - Student
YFRM1100 Professional and vocational subjects in a training perspective Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler kjennskap til læreryrket og yrkene i restaurant- og matfag. Det gir innsikt i lovverk og styringsdokumenter, skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn. Det omhandler også læringsstrategier, yrkesidentitet, yrkesstolthet og yrkesetikk. Faglig innhold vil være forankret i relevant teori om yrkeskunnskap, baseres på observasjon og kartlegging av særtrekk og fellestrekk yrkene imellom, samt analyse av yrkeskompetanse, produksjons- og prosessdokumentasjon av yrkene i utdanningsprogrammet.
Required preliminary courses
Temaer i emnet er helse- og oppvekstyrkenes særtrekk og fellestrekk, samt deres historie og betydning i dagens velferdssamfunn. Likeså vil lærerens arbeidsoppgaver, roller og funksjon i tilknytning til etikk, danning og utdanning av personell til yrker innen helse- og oppvekstfag bli vektlagt.;
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
;
Kunnskap
Studenten
- kjenner aktuelle styringsdokumenter og gjeldene læreplaner
- kjenner ulike læringsstrategier
- har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i restaurant- og matfag
- har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor restaurant- og matfag
;
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive yrkeskulturen i ulike yrker innen restaurant- og matfagene
- kan beskrive særtrekk og fellestrekk i yrkene i restaurant- og matfag
- kan analysere yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere læreplanene
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid
- kan bruke IKT som dokumentasjonsverktøy
- kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i yrkesopplæringen
- kan analysere kompetanse, utdanningsbehov og utviklingsmuligheter på yrkesområdet
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
- kan vurdere hvordan yrkeskultur og historie kan brukes i yrkesutøvelsen i restaurant- og matfagene
- kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til restaurant- og matfagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
Content
- helse- oppvekstyrkenes særtrekk og fellestrekk
- velferdsstaten;
- lærerens arbeidsoppgaver, roller og funksjoner knyttet til yrkesopplæring i helse- og oppvekstfag;
- etikk, lover og styringsdokumenter i lærerprofesjonen og i helse- og oppvekstyrkene;
- kartlegge egen kompetanse og analysere eget behov for kompetanseheving;
- grunnleggende ferdigheter og bruk av læringsstrategier samt hvordan dokumentere læring ;
- samfunnets verdigrunnlag som inkluderer etikk, yrkesetikk og dannelse;
- yrkesrettet og didaktisk opplæring i skole og arbeidsliv;
- god bruk av kilder og kildekritikk;
- observasjon og kartlegging som grunnlag for tilrettelagt og differensiert opplæring;
- planlegge, gjennomføre og vurdere yrkesopplæring i videregående skole;
;
Praksis;
10 dager yrkesfaglig praksis.;
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
;
Kunnskap;
Studenten
- har kunnskap om velferdsstaten, om de ulike helse- og oppvekstyrkene, deres utdanningsløp, historiske forankring og betydning i dagens samfunn og kan analysere yrkenes særtrekk og fellestrekk;
- har kunnskap om bruken av ulike digitale verktøy og teknologiske hjelpemidler i helse- og oppvekstyrker;
- har kunnskap om velferdsstaten og om helse-, sosial- og oppvekstsektorens oppbygning og funksjon samt lovverk og styringsdokumenter;
- har kunnskap om lærerrollen og om skolen som arena for læring og dannelse;
;
Ferdigheter;
Studenten
- kan utarbeide veiledningsdokumenter/undervisningsplaner ved hjelp av didaktiske modeller og undervisningsprinsipper
- kan beskrive og analysere egen kompetanse innen helse- og oppvekstyrker, og identifisere eget behov for kompetanseheving;
- kan anvende ulike læringsstrategier og læringsverktøy i eget læringsarbeid og kan integrere grunnleggende ferdigheter i læringsarbeidet;
- kan observere og kartlegge elever og brukers behov;
- kan formidle yrkeskunnskap muntlig, skriftlig eller gjennom andre dokumentasjonsformer og beherske/anvende digitalt verktøy;
;
Generell kompetanse;
Studenten
- har innsikt i opplæringens og HO-yrkenes verdigrunnlag og den rollen personlig danning og etisk refleksjonsevne har for yrkes- og profesjonsutøvelsen;
- kan utvikle yrkesidentitet og yrkesstolthet i HO-yrker
- kan orientere seg i faglitteratur og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder;
Course requirements
Dialogbasert undervisning, erfaringsdeling, klassediskusjoner, gruppearbeid og selvstudier.
Assessment
Individuell muntlig presentasjon som oppsummerer egen læring forankret i relevant teori for emnet. Tid: 30 minutter per student.
;
Ny og utsatt eksamen;
- Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.;
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb;;
Permitted exam materials and equipment
Hver student kan bringe med seg en ½ (halv) A4-side med stikkord;til presentasjonen.
Grading scale
Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått. Det gis individuell karakter.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.