Programplaner og emneplaner - Student
YFRM1100 Professional and vocational subjects in a training perspective Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler kjennskap til læreryrket og yrkene i restaurant- og matfag. Det gir innsikt i lovverk og styringsdokumenter, skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn. Det omhandler også læringsstrategier, yrkesidentitet, yrkesstolthet og yrkesetikk. Faglig innhold vil være forankret i relevant teori om yrkeskunnskap, baseres på observasjon og kartlegging av særtrekk og fellestrekk yrkene imellom, samt analyse av yrkeskompetanse, produksjons- og prosessdokumentasjon av yrkene i utdanningsprogrammet.
Required preliminary courses
Bacheloroppgaven er det avsluttende emnet i faglærerutdanning i design, kunst og håndverk. Den er et individuelt praktisk estetisk prosjekt med forankring i profesjonsfaget og har tilknytning til praksisfeltet. Studenten avgrenser et fagområde, setter opp problemstillinger, undersøker, analyserer samt drøfter og reflekterer over valgt tema. I bacheloroppgaven skal det anvendes vitenskapsteori og metode.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- kjenner aktuelle styringsdokumenter og gjeldene læreplaner
- kjenner ulike læringsstrategier
- har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i restaurant- og matfag
- har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor restaurant- og matfag
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive yrkeskulturen i ulike yrker innen restaurant- og matfagene
- kan beskrive særtrekk og fellestrekk i yrkene i restaurant- og matfag
- kan analysere yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere læreplanene
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid
- kan bruke IKT som dokumentasjonsverktøy
- kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i yrkesopplæringen
- kan analysere kompetanse, utdanningsbehov og utviklingsmuligheter på yrkesområdet
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
- kan vurdere hvordan yrkeskultur og historie kan brukes i yrkesutøvelsen i restaurant- og matfagene
- kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til restaurant- og matfagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
Content
Emnet skal være et viktig teoretisk grunnlag for de praktiske fagene i faglærerutdanningen. Kunst og designhistorie har en nær tilknytning til vitenskapsfaget kunsthistorie.
Teaching and learning methods
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har gode fagkunnskaper innen design, kunst og håndverk
- har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder med relevans for fagområdet
- viser profesjonsfaglig innsikt med et helhetlig perspektiv slik at gode løsninger blir valgt
- har kunnskap om tilgjengelig litteratur samt pågående forskning og utvikling relevant for problemstillingen
- kan anvende gammel og ny kunnskap til ny viten og praktiske, helhetlige løsninger
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende vitenskapelig metoder og teorier i forskning og utviklingsarbeid
- utføre en profesjonsfaglig oppgave med en praktisk og forskningsmessig problemstilling, på en selvstendig og systematisk måte
- definere problemstilling, omfang og prosjektmål og planlegge framdrift
- beherske egnede metoder og verktøy
- benytte relevant faglig teori og litteratur på en korrekt måte
- beskrive oppgaven, analysere resultater og drøfte seg fram til en konklusjon
- beherske planlegging og gjennomføring av prosjekt
- viser selvstendighet og initiativ, kreativitet og innovasjon
- vurdere løsninger i en livsløps-/ miljømessig, samfunnsmessig og profesjonsfaglig sammenheng
- analysere og kvalitetssikrer resultatene og viser evne til refleksjon
Generell kompetanse
Studenten
- begrunner, gjennomfører, vurderer og dokumenterer et faglig utviklingsarbeid knyttet til praksis i; formgiving, kunst og håndverk
- viser selvstendighet, initiativ, kreativitet og innovasjon ;
- vurderer profesjonsfaglige løsninger i en livsløps-/ miljømessig, samfunnsmessig og økonomisk sammenheng
- analyserer og kvalitetssikrer resultatene og viser evne til refleksjon
Course requirements
Prosjektarbeid.
Assessment
Ingen.
Permitted exam materials and equipment
Prosjektarbeid hvor det skriftlige har et omfang på ca. 6000 ord.
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Examiners
Gradert skala A-F