EPN-V2

YFRM1100 Professional and vocational subjects in a training perspective Course description

Course name in Norwegian
Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
FALL 2021
Schedule
  • Introduction

    Emnet omhandler kjennskap til læreryrket og yrkene i restaurant- og matfag. Det gir innsikt i lovverk og styringsdokumenter, skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn. Det omhandler også læringsstrategier, yrkesidentitet, yrkesstolthet og yrkesetikk. Faglig innhold vil være forankret i relevant teori om yrkeskunnskap, baseres på observasjon og kartlegging av særtrekk og fellestrekk yrkene imellom, samt analyse av yrkeskompetanse, produksjons- og prosessdokumentasjon av yrkene i utdanningsprogrammet.

  • Required preliminary courses

    Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten

    • kjenner aktuelle styringsdokumenter og gjeldene læreplaner
    • kjenner ulike læringsstrategier
    • har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i restaurant- og matfag
    • har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor restaurant- og matfag

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan beskrive yrkeskulturen i ulike yrker innen restaurant- og matfagene
    • kan beskrive særtrekk og fellestrekk i yrkene i restaurant- og matfag
    • kan analysere yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere læreplanene
    • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid
    • kan bruke IKT som dokumentasjonsverktøy
    • kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i yrkesopplæringen
    • kan analysere kompetanse, utdanningsbehov og utviklingsmuligheter på yrkesområdet

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
    • kan vurdere hvordan yrkeskultur og historie kan brukes i yrkesutøvelsen i restaurant- og matfagene
    • kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til restaurant- og matfagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
  • Content

    Del 1: alle hjelpemidler tillatt

    Del 2: n A4 side med stikkord

  • Teaching and learning methods

    I emnet vektlegges ernæring, kosthold, hygiene og fysisk aktivitet i det forebyggende helsearbeidet. Det fokuseres på anvendelse av ulike metoder og teknikker knyttet til opplæring i disse temaene. Emnet skal gi studentene kunnskap og ferdigheter knyttet til mat, helse- og livsmestring. Videre legges det vekt på barn og unges oppvekstvilkår og den fysiske-, psykiske- og sosiale utviklingen. Det legges spesielt vekt på holdningsskapende arbeid i det 13-årige utdanningsløpet, og i de ulike helse- og oppvekstyrkene.;

  • Course requirements

    Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

  • Assessment

    Individuell muntlig presentasjon.

    • En digital historiefortelling som oppsummer egen læring forankret i relevant teori for emnet. Omfang: 30 minutter (ca. 20 minutter presentasjon, og ca. 10 minutter til oppklarende spørsmål)

    Ny og utsatt eksamen

    • Ny og utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
  • Permitted exam materials and equipment

    Dialogbasert undervisning, forelesninger, erfaringsdeling, prosessuell undervisning, individuelt arbeid, gruppeprosesser og gruppearbeid, praktisk undervisning.

  • Grading scale

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

    ;

    Arbeidskrav 1

    Gruppebasert praktisk gjennomføring av undervisningsopplegg (60 minutter) innen temaet mat og helse, med vedlagt undervisningsplan. Gruppen* består av tre til fire studenter. Hensikten med arbeidskravet er å praktisk gjennomføre en forevisning av ulike teknikker innen matlaging med faglige begrunnelser.

    *Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.

    ;

    Arbeidskrav 2

    Individuell faglig forankret skriftlig oppgave, der hensikten er å skrive en tverrfaglig oppgave knyttet til yrkesfaglig praksis med fokus på fysisk aktivitet og matens rolle i et etisk, kulturelt og sosialt perspektiv. Omfang 1600 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og evt. Vedlegg.

    ;

    Arbeidskrav 3

    Individuell faglig forankret skriftlig oppgave, der hensikten er å fordype seg i temaet ungdom sett ut fra;et mangfolds-, livsmestrings-, og/eller folkehelseperspektiv. Omfang: 2000 ord (+/- 10%) + litteraturliste og evt. vedlegg.

    ;

    Arbeidskrav 4

    Muntlig presentasjon knyttet til pedagogisk praksis på ungdomstrinnet med fokus på undervisnings metoder, utdanningsvalg og karriereveiledning. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal kunne observere hvordan utdanningsvalg og karriereveiledning foregår på ungdomstrinnet, og hvilke undervisningsmetoder de benyttes. Dette presenteres for medstudenter. Omfang ca. 10 minutter per student.

    ;

    Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

    ;

    Obligatorisk tilstedeværelse

    Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

  • Examiners

    Eksamen består av to deler.

    Del 1: Praktisk eksamen i grupper à tre til fire studenter. Praktisk gjennomføring av undervisningsopplegg innen gitt temaet i mat og helse som inkluderer en undervisningsplan, varighet 30 minutter per gruppe. Eksamen vurderes gruppevis med bokstavkarakter A-F.

    Del 2: Individuell muntlig høring, varighet inntil 15;minutter per student. Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F. Del 1 må være bestått for å kunne gjennomføre del 2.

    ;

    Del 1 og del 2 må være bestått for å få samlet karakter på emnet, del 1 teller 40% og del 2 teller 60% på samlet karakter for emnet.

    ;

    Ny og utsatt eksamen

    Ved dokumenterte årsaker arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper legges det til rette for individuell gjennomføring av del 1 i 10 minutter og del 2 gjennomføres i inntil 30 minutter.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.;;