EPN-V2

YFPRA4 Teaching Practice, 4th period Course description

Course name in Norwegian
4. praksisperiode
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Se omtale av praksis i programplanen

Required preliminary courses

Emnet omhandler forskningsbasert fordypning i aktuelle problemstillinger knyttet til kunnskap om, og utvikling av eget fagområde i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Emnet setter yrkesutøvelsen inn i en bred organisasjonsmessig kontekst. Det vektlegges hvordan læreren kan utdanne og danne yrkesutøveren til å møte samfunnet og yrkenes krav, og kunne bidra til utvikling av samfunnsansvar og demokratiforståelse. Det fokuseres også på hvordan lærer og yrkesutøver skal kunne både møte og skape endring/forbedring. I emnet inngår også analyse av fremtidens yrkesutøvelse, kompetanse- og opplæringsbehov.

Learning outcomes

Se omtale av praksis i programplanen

Content

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn, der A til E er bestått og F angir ikke bestått.

Teaching and learning methods

For å kunne gå opp til eksamen på emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen.

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læring, arbeidsmetoder, verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelse
  • har kunnskap om ulike organisasjonsmodeller i skole, arbeids- og samfunnsliv
  • har kunnskap om yrkenes kultur og plass/rolle i samfunnet både nasjonalt og internasjonalt
  • har grunnleggende kunnskap om ulike forskningsmetoder

Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge, analysere, utvikle og gjennomføre praktisk arbeid/tjeneste i eget yrkesfag på en bærekraftig og yrkesetisk måte
  • kan vurdere og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid
  • kan vurdere ulike helse- og oppvekstfaglige yrkers krav til personlige egenskaper og egnethet, og kan veilede elever i deres yrkesvalg
  • kan ta i bruk varierte tilnærminger og virkemidler i arbeid med danning og utdanning til omsorgsutøvelse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan administrere og lede daglig læringsarbeid
  • kan anvende styringsdokumenter og nyere forskning som grunnlag for kartlegging og analyse av fremtidens kompetansebehov i yrkesutøvelsen
  • kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv nasjonalt og internasjonalt, og kan bidra i en bærekraftig fagutvikling i eget yrkesfag
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere innovasjons- og endringsarbeid innen eget yrkesområde
  • kan relatere til, og begrunne egen profesjonsutøvelse ut fra ulike pedagogiske retninger

Assessment

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid, praktisk utviklingsarbeid.

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Individuell refleksjon over egenkompetanseutvikling og videre kompetansebehov i yrkesfaglig bredde og dybde. Omfang: 2500 ord +/- 10% + litteraturliste og eventuelle vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal bli bevisst egen kompetanse inne bredde og dybde, samt indentifisere videre behov for kompetanseheving.

Arbeidskrav 2

Muntlig presentasjon på inntil 20 minutter per gruppe (4-6 personer i gruppen). Som grunnlag for den muntlige presentasjoner er en faglig diskusjon i gruppen rundt samfunnsforhold som påvirker fag- og yrkesopplæringen eller eget fagområde. Det er den muntlige presentasjonen som blir vurdert. Hensikten med arbeidskravet er å bli bevisst på hvordan forhold i samfunnet kan influere på yrkesfaglærer og fagarbeiderens samfunnsoppdrag

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Grading scale

Individuell prosjekteksamen. Omfang: 4000 ord +/- 10 % + litteraturliste og eventuelle vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved dokumenterte årsaker arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  • Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur én gang
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Examiners

Alle hjelpemidler tillatt.