EPN-V2

YFIMPRA2 Teaching Practice, 2nd period Course description

Course name in Norwegian
2. praksisperiode
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Alle hjelpemidler er tillatt.

Required preliminary courses

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Learning outcomes

  • Studere hvordan nasjonale og internasjonale framtidsscenarioer påvirker restaurant- og matfagene for å kartlegge yrkesutøvelse, kompetansebehov og opplæringsbehov.
  • Analysere trender, konsepter, råvaretilgang samt produksjons- og serviceleveranse
  • Analyse av fremtidig yrkesutøvelse,
  • Analyse av kompetanse- og opplæringsbehov
  • Dokumentere hvordan yrke, organisasjon og ledelse påvirker restaurant- og matfagene på ulike nivå i samfunnet
    • Yrkesmessige utfordringer i et skole-, samfunns- og arbeidslivsperspektiv med særlig vekt på restaurant- og matfagene
    • Demokrati og medborgerskap i samfunns- og arbeidslivet spesielt knyttet til restaurant- og matfagene
    • Analyse av utviklingstrekk og framtidsscenarioer knyttet til samfunnsoppgaver og aktuell yrkesutøvelse i restaurant- og matfagene og hvilken betydning dette har for kompetansekrav og opplæringsbehov.
  • Forskningsmetode knyttet til å innhente, analysere og presentere relevante funn som grunnlag for kunnskapsbaserte avgjørelser i skole- og arbeidsliv.
  • Kunnskap om innovasjon og utvikling i et restaurant- og matfagperspektiv med særlig vekt på:
    • Teknikk-, produkt- og tjenesteutvikling
    • Digitalisering og robotisering
    • Bærekraft og etikk
    • Arbeidsoppgaver og rolle til faglærte

 

Praksis

Studentene gjennomfører 10 dagers yrkespraksis knyttet til fordypning i eget fagområde som dokumenteres etter retningslinjer gitt av OsloMet.

Content

Se omtale av praksis i programplanen

Teaching and learning methods

Se omtale av praksis i programplanen

Course requirements

Andre praksisperiode består av 20 dager pedagogisk praksis.

For studenter som fullførte første praksisperiode våren 2021 eller våren 2022 så består andre praksisperiode av 25 dager pedagogisk praksis.

Se nærmere omtale av praksis i programplanen

Assessment

Se omtale av praksis i programplanen

Permitted exam materials and equipment

Se omtale av praksis i programplanen

Grading scale

Se omtale av praksis i programplanen

Examiners

Se omtale av praksis i programplanen