EPN-V2

YFHOPRA3 Teaching Practice, 3rd period Course description

Course name in Norwegian
3. praksisperiode
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
  • Introduction

    Se omtale av praksis i programplanen

  • Required preliminary courses

    Se omtale av praksis i programplanen

  • Learning outcomes

    Se omtale av praksis i programplanen

  • Content

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Teaching and learning methods

    Se omtale av praksis i programplanen

  • Course requirements

    Se omtale av praksis i programplanen

  • Assessment

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • Har kunnskap til prinsipper for algoritmisk tenkning
    • Har kjennskap til utvikling og oppbygging av programmer basert på visuell programmering
    • Har kunnskap om ulike verktøy for visuell programmering
    • Har forståelse av grunnleggende programmeringsprinsipper: løkker, betingelser, variabler og funksjoner
    • Har kjennskap til hvordan datamaskiner og programmer fungerer
    • Har kunnskap om programmering i gjeldende læreplaner og i fagfornyelsen

    Ferdigheter

    Studenten

    • Kan identifisere og dekomponere et problem, og utforme løsninger som gjør bruk av programmering
    • Kan utvikle programmer ved bruk av visuell blokkprogrammering
    • Kan kommentere programmeringskode
    • Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle enkle programkoder og algoritmer
    • Kan programmere fysiske enheter
    • Kan gjennomføre enkle undervisningsopplegg med programmering
    • Kan veilede elever i arbeid med algoritmisk tenkning og visuell programmering

    Generell kompetanse

    Studenten

    • Kan gjøre rede for algoritmisk tenkning og programmering i skolen
    • Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplan og integrert i fag
    • Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med kreativitet, samarbeid og problemløsing
    • Kan gjøre rede for hvordan digitalisering kan påvirke og endre samfunnet
  • Permitted exam materials and equipment

    Studiet er helt nettbasert, men krever at studentene følger en gitt plan og progresjon, for å skape et felles læringsmiljø med øvrige deltakere og involverte lærere. Studiet vil ta i bruk instruksjonsvideoer, nettbaserte forelesninger og diskusjoner og det vil bli gitt tilbud om veiledning i nettmøter.

    Studiet forutsetter studentaktivitet knyttet til praktiske øvingsoppgaver, samarbeid, refleksjoner, medstudentvurderinger og erfaringsdeling på egen arbeidsplass.

    Praksis

    Det er ingen praksisopplæring knyttet til emnet.

  • Grading scale

    Det er to arbeidskrav i emnet. Retten til å avlegge eksamen forutsetter at begge arbeidskravene er godkjent.

    • Arbeidskrav 1:
    1. Individuelt refleksjonsnotat om programmering i skolen (om lag 1000 ord).
    • Arbeidskrav 2:
    1. Del 1: Individuell programmeringskode.
    2. Del 2: Gruppearbeid: Refleksjonsnotat etter drøfting av programmeringskode fra del 1 (om lag 1500 ord).

    For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

  • Examiners

    Eksamen gjennomføres i slutten av høstsemesteret. Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: tre arbeidsdager. Omfang om lag 2000 ord.