Programplaner og emneplaner - Student
YFHO3900 Bachelor’s assignment - Comprehensive vocational teacher competence Course description
- Course name in Norwegian
- Helhetlig yrkesfaglærerkompetanse – bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bestått emne YPDFO6100 / YPDF6100 eller tilsvarende
Required preliminary courses
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Learning outcomes
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
1. Kartlegge vurderings- og dokumentasjonspraksis i ulike yrker og vurdere overføringsverdi til egen undervisning. Arbeidsform: Hospitering 8-10 dager.
Dokumentasjon: En visuell logg fra hvert yrke. Individuell oppgave. Omfang pr logg: 800 +/- 10% ord i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende.
2. Planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen skole. Oppgaven gjennomføre individuelt eller i grupper på inntil tre studenter, og dokumenteres i form av en muntlig presentasjon og et skriftlig refleksjonsnotat. Omfang: 1000 +/- 10 % ord på notatet, muntlig presentasjon 15-30 min.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer
Content
I arbeidet med emnet skal studentene benytte yrkesfaglig, pedagogisk og yrkesdidaktisk kompetanse til å gjennomføre pedagogisk praksis og bacheloroppgaven knyttet til yrkesopplæring og/eller arbeidsliv innenfor hese- og oppvekstfag. Sentrale temaer er:
- forskningsprosess knyttet til utvikling av innsamlingsverktøy, innsamling, analyse, presentasjon av resultater og drøfting i en bacheloroppgave
- forskningsmetodikk og forskningsprosessen
- forskningsetikk
- vitenskapsteori
- planlegging og gjennomføring av fagdag
Praksis
- yrkespraksis fleksibel 5-10 dager, avhengig av antall dager som er gjennomført i emnet YFHO3100
- 15 dager pedagogisk praksis, 4. periode
Teaching and learning methods
Mappeeksamen består av alle arbeidskravene samt et refleksjonsnotat knyttet til det faglige innholdet og teorien i emnet. Omfang på refleksjonsnotatet: 2000 +/-10% ord.
Ny/utsatt eksamen
Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensmappen
Course requirements
Alle hjelpemidler tillatt
Assessment
To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Permitted exam materials and equipment
- Vurdering av yrkeskompetanse og analyse av behov for grunnleggende ferdigheter i lærefag som inngår i utdanningsprogrammet
- Dokumentasjon som grunnlag for vurdering (inklusive grunnleggende ferdigheter, prosjekt til fordypning, fellesfag og felles programfag i skolen)
- Hensiktsmessig hverdagsdokumentasjon i skolen
- Etiske perspektiver ved bruk av IKT
- Vurdering av kvalitet på opplæringen i skole og bedrift
- Elevenes medvirkning i vurderingsarbeidet
- Vurdering i et individperspektiv, i et fag-/ bransjeperspektiv og i et samfunnsperspektiv
- Utvikling av egen skoles vurderingskultur for og av lærling
Grading scale
Del 1: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 40 % av samlet karakter for emnet
Del 2: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 60 % av samlet karakter for emnet
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor.