EPN-V2

YFHO3900 Bachelor’s assignment - Comprehensive vocational teacher competence Course description

Course name in Norwegian
Helhetlig yrkesfaglærerkompetanse – bacheloroppgave
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Elevers arbeid med engelskspråklige tekster:

  • Analyse og valg av tekster for barn og unge
  • Grunnleggende sjangerkunnskap
  • Interkulturell kommunikasjon
  • Tilpasset opplæring i forhold til en mangfoldig elevgruppe
  • Kritisk bruk av digitale læringskilder og verktøy
  • Arbeid med grunnleggende ferdigheter i engelskfaget, med fokus på lesing, regning og digitale ferdigheter
  • Samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i noen engelsktalende land

Studieopphold i engelskspråklig land

Som del av undervisning i emne 2 tilbys studentene et studieopphold ved en partnerinstitusjon i et engelskspråklig land. Studentene vil da få anledning til å arbeide med det muntlige språket i en autentisk ramme og utvide sin kunnskap om engelskspråklig litteratur, kultur, samfunnsliv og historie. Kostnader i forbindelse med studieoppholdet dekkes av studentene selv. Informasjon om reisemål og kostnader gis ved semesterstart. Studieoppholdet er ikke obligatorisk, og studenter som av ulike årsaker ikke har anledning til å delta på studieoppholdet, deltar i samme perioden på tilsvarende undervisningsopplegg med tilsvarende læringsutbytte på OsloMet.

Required preliminary courses

For å kunne gå opp til eksamen på emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om aktuell forskning nasjonalt og internasjonalt innen bacheloroppgavens yrkesfaglige og pedagogiske problemområde
  • har kunnskap om ulike forskningsmetoder

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan orientere seg i aktuell faglitteratur og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier
  • kan anvende relevante forskningsmetoder, fremstille data på en troverdig måte og ivareta forskningsetiske hensyn
  • kan formidle resultatene på en klar og oversiktlig måte i en oppgave i henhold til gjeldene retningslinjer både skriftlig og muntlig

 

Generell kompetanse

Studenten

  • viser innsikt i relevante yrkesfaglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig
  • viser endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole og arbeidsliv
  • kan se tverrfaglige sammenhenger mellom profesjonsfag og yrkesfag

Content

I arbeidet med emnet skal studentene benytte yrkesfaglig, pedagogisk og yrkesdidaktisk kompetanse til å gjennomføre pedagogisk praksis og bacheloroppgaven knyttet til yrkesopplæring og/eller arbeidsliv innenfor hese- og oppvekstfag

  • forskningsmetodikk og forskningsprosessen
  • forskningsetikk
  • vitenskapsteori
  • planlegging og gjennomføring av fagdag

Praksis

10 dager yrkespraksis

15 dager pedagogisk praksis, 4. periode

Teaching and learning methods

I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som forelesning med dialog, gruppeundervisning/veiledning med veileder i delt klasse, gruppearbeid, fremlegg og veiledning. Skisse/utkast av/til bacheloroppgave skal presenteres muntlig for medstudenter og faglærere både underveis og før fagdagen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

 

Arbeidskrav 1

Prosjektskisse til bacheloroppgaven skal legges frem for medstudenter i gruppe og godkjennes av veileder.  Utføres i gruppe eller individuelt avhengig av om bacheloroppgaven skrives i gruppe eller individuelt. Hensikten er at studentene kommer i gang med bacheloroppgaven og at det er mulig å gjennomføre egen plan for arbeidet. Det blir gitt tilbakemelding og veiledning på skissen som kan omarbeides og oppdateres etter hvert i prosessen.

 

Arbeidskrav 2

Arrangere en fagdag i grupper bestående av fire til fem studenter, der hensikten er å få erfaring med å planlegge og gjennomføre en fagdag der bacheloroppgavene presenteres for medstudenter og inviterte gjester. Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner til fravær avtales alternativ presentasjon med fagansvarlig.

 

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

 

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Assessment

Eksamen i emnet består av to deler:

Del 1: Bacheloroppgave, gruppe på 2-4 studenter, eventuelt individulelt, omfang 6000 ord* +/- 10 % + vedlegg. 

Del 2: Individuell muntlig presentasjon, Omfang: 30-45 minutter pr. kandidat. (15 min til presentasjon og inntil 30 minutter til oppklarende spørsmål). Individuell muntlig eksamen skal vise helhetlig yrkesfaglærerkompetanse.

* Individuelle oppgaver kan godkjennes ned til 4000 ord, og grupper på over tre studenter kan godkjennes opp til 7000 ord, der det er faglige argumenter for dette.

Nærmere retningslinjer for eksamen i del 1 og del 2 gis av emneansvarlig 

 

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres ny eksamen som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til del 1, gjennomføres den individuelt.
  • Ved karakteren F for ikke bestått, kan en omarbeidet versjon av bacheloroppgaven leveres til ny sensur inntil én gang, muntlig eksamen gjennomføres på nytt
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb. 

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Del 1: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 40 % av samlet karakter for emnet

Del 2: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 60 % av samlet karakter for emnet

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor.