EPN-V2

YFHO3100 Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective Course description

Course name in Norwegian
Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler forskningsbasert fordypning i aktuelle problemstillinger knyttet til kunnskap om, og utvikling av eget fagområde i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Emnet setter yrkesutøvelsen inn i en bred organisasjonsmessig kontekst. Det vektlegges hvordan læreren kan utdanne og danne yrkesutøveren til å møte samfunnet og yrkenes krav, og kunne bidra til utvikling av samfunnsansvar og demokratiforståelse. Det fokuseres også på hvordan lærer og yrkesutøver skal kunne både møte og skape endring/forbedring. I emnet inngår også analyse av fremtidens yrkesutøvelse, kompetanse- og opplæringsbehov.

Required preliminary courses

For å kunne gå opp til eksamen på emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen.

Learning outcomes

In macroeconomics, students try to understand the relationships between aggregate economic variables such as inflation, unemployment, income and production and why they vary. In this course, students will learn how economic policy such as monetary and fiscal policy can influence the macroeconomic situation. The course builds on Macroeconomics I. 

Content

Grading scale A to F. 

Teaching and learning methods

None. 

Course requirements

After completing the course, students will acquired the learning outcomes defined in knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has in-depth knowledge of

  • models that can be used to analyse economic policy
  • how cyclical fluctuations arise and how they can be counteracted through policy
  • how institutions can influence policies
  • financial crises
  • open economy, monetary unions

Skills

The student is capable of

  • explaining important relationships between macroeconomic variables
  • using models to analyse macroeconomic issues
  • analysing how macroeconomic policy can influence economic variables such as activity and inflation
  • assessing current economic policy

Assessment

Plenary lectures.

Permitted exam materials and equipment

None.

Grading scale

Written school exam (4 hours).

Examiners

Calculator (see separate regulations).

One dictionary (either first language-English/English-first language or English/English)