EPN-V2

YFHO3100 Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective Course description

Course name in Norwegian
Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
FALL 2024
Schedule
  • Introduction

    Kunnskaper

    Studenten har kunnskap om

    • brukermedvirkning som demokratisk virkemiddel
    • interesseorganisasjonenes fremvekst og rolle implementering av brukermedvirkning fra planlegging til gjennomføring av tiltak på individ- og systemnivå
    • rammebetingelser for brukermedvirkning
    • etiske og relasjonelle betingelser for brukermedvirkning

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • reflektere over sin rolle som tjenesteutøver og som leder av profesjoner som implementerer brukermedvirkning i sin tjenesteyting
    • anvende brukernes erfaringer og kompetanse, og involvere brukere ved planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak og planarbeid
    • sammenligne og diskutere brukermedvirkning som demokratisk virkemiddel i Norge og andre land.

    Generell kompetanse

    Studenten kjenner til og har kunnskap om

    • brukerrettigheter og -medvirkning i velferdsforvaltningen
    • etiske dilemmaer i møter mellom tjenesteytere og brukere
    • brukerorientert ledelse
  • Required preliminary courses

    Et skriftlig gruppearbeidskrav på 8 - 10 sider som kommenteres av faglærer og/eller medstudent. To eller tre studenter kan levere arbeidskrav sammen. Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

  • Learning outcomes

    Alle hjelpemidler er tillattt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Content

    • Yrke, organisasjon og ledelse
    • Yrkesmessige utfordringer og muligheter i skole, kultur-, samfunns- og arbeidsliv
    • Likestilling i skole- og arbeidsliv
    • Samfunnsdanning, demokrati og medborgerskap
    • Analyse av utviklingstrekk og fremtidsutsikter knyttet til yrke og samfunn
    • Forskningsmetoder
    • Innovasjons-, utviklings- og endringsarbeid.
    • Digitalisering og velferdsteknologi
    • Bærekraft og yrkesetikk
    • Danning til skole og arbeidsliv
    • Ulike pedagogiske retninger og pedagogisk grunnsyn

    Praksis

    • Yrkesfaglig praksis, fleksibel 5-15 dager

  • Teaching and learning methods

    Gradert skala A-F.

  • Course requirements

    Intern sensor vurderer alle besvarelsene, og et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene blir også vurdert av ekstern sensor. Karakterene på besvarelsene som er vurdert av ekstern og intern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på alle besvarelsene.

  • Assessment

    Heidi Woll er emneansvarlig.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Grading scale

    Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn, der A til E er bestått og F angir ikke bestått.

  • Examiners

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport.