Programplaner og emneplaner - Student
YFHO3100 Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective Course description
- Course name in Norwegian
- Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om
- brukermedvirkning som demokratisk virkemiddel
- interesseorganisasjonenes fremvekst og rolle implementering av brukermedvirkning fra planlegging til gjennomføring av tiltak på individ- og systemnivå
- rammebetingelser for brukermedvirkning
- etiske og relasjonelle betingelser for brukermedvirkning
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over sin rolle som tjenesteutøver og som leder av profesjoner som implementerer brukermedvirkning i sin tjenesteyting
- anvende brukernes erfaringer og kompetanse, og involvere brukere ved planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak og planarbeid
- sammenligne og diskutere brukermedvirkning som demokratisk virkemiddel i Norge og andre land.
Generell kompetanse
Studenten kjenner til og har kunnskap om
- brukerrettigheter og -medvirkning i velferdsforvaltningen
- etiske dilemmaer i møter mellom tjenesteytere og brukere
- brukerorientert ledelse
-
Required preliminary courses
Et skriftlig gruppearbeidskrav på 8 - 10 sider som kommenteres av faglærer og/eller medstudent. To eller tre studenter kan levere arbeidskrav sammen. Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
-
Learning outcomes
Alle hjelpemidler er tillattt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Content
- Yrke, organisasjon og ledelse
- Yrkesmessige utfordringer og muligheter i skole, kultur-, samfunns- og arbeidsliv
- Likestilling i skole- og arbeidsliv
- Samfunnsdanning, demokrati og medborgerskap
- Analyse av utviklingstrekk og fremtidsutsikter knyttet til yrke og samfunn
- Forskningsmetoder
- Innovasjons-, utviklings- og endringsarbeid.
- Digitalisering og velferdsteknologi
- Bærekraft og yrkesetikk
- Danning til skole og arbeidsliv
- Ulike pedagogiske retninger og pedagogisk grunnsyn
Praksis
- Yrkesfaglig praksis, fleksibel 5-15 dager
-
Teaching and learning methods
Gradert skala A-F.
-
Course requirements
Intern sensor vurderer alle besvarelsene, og et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene blir også vurdert av ekstern sensor. Karakterene på besvarelsene som er vurdert av ekstern og intern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på alle besvarelsene.
-
Assessment
Heidi Woll er emneansvarlig.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
-
Grading scale
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn, der A til E er bestått og F angir ikke bestått.
-
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport.