EPN-V2

YFHO2200 Youth culture, gender and diversity Course description

Course name in Norwegian
Ungdomskultur, kjønn og mangfold
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

I emnet vektlegges ernæring, kosthold, hygiene og fysisk aktivitet i det forebyggende helsearbeidet. Det fokuseres på anvendelse av ulike metoder og teknikker knyttet til opplæring i disse temaene. Emnet skal gi studentene kunnskap og ferdigheter knyttet til mat, helse- og livsmestring. Videre legges det vekt på barn og unges oppvekstvilkår og den fysiske-, psykiske- og sosiale utviklingen. Det legges spesielt vekt på holdningsskapende arbeid i det 13-årige utdanningsløpet, og i de ulike helse- og oppvekstyrkene.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ernæring, mathygiene og om matens og måltidets rolle i et sosialt og kulturelt perspektiv
  • har kunnskap om barn og unges fysiske, psykiske og sosiale utvikling og om ungdomskultur, oppvekstmiljø og rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har kunnskaper om likestilling, livsmestring og mangfold
  • har kunnskap om ungdoms muligheter til yrkesvalg og karriere
  • ha kunnskaper om styringsdokumenter for fag i ungdomstrinnet og videregående opplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan gi anbefalinger, veilede og tilrettelegge for et sunt kosthold og fysisk aktivitet for ulike målgrupper
  • kan lage og vurdere trygg, bærekraftig og ernæringsmessig sunn mat, og bruke måltidet som arena for sosialisering og danning
  • kan observere og identifisere tegn på for eksempel vold, seksuelle overgrep, mobbing, rus og ekstremisme, og gi omsorg ved sorg og kriser
  • kan anvende og veilede ungdom i kildekritikk, nettvett og kritisk bruk av sosiale medier

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, organisere, gjennomføre og vurdere praktisk undervisning i kosthold og fysisk aktivitet samt tilpasse til ulike grupper med henblikk på å ivareta religiøse, kulturelle, sosiale og etiske hensyn
  • kan vurdere, og være kritisk til reklame og informasjon fra media, basert på råd og anbefalinger om kosthold og fysisk aktivitet fra helsemyndighetene
  • kan drøfte særskilte utfordringer knyttet til undervisning og opplæring i kosthold og fysisk aktivitet
  • kan drøfte utviklingen innen kosthold og fysisk aktivitet i et historisk, kulturelt, økonomisk og globalt perspektiv og ha oversikt over relevant forbrukerpolitikk

Content

Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 6-8 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang

Teaching and learning methods

Dialogbasert undervisning, forelesninger, erfaringsdeling, prosessuell undervisning, individuelt arbeid, gruppeprosesser og gruppearbeid, praktisk undervisning.

Course requirements

Emnet behandler teoretiske og metodiske prinsipper for organisering, styring og kontroll av dokumentasjonsprosesser, samt gir en introduksjon til prinsipper og metoder for kravstilling og evaluering.

Undervisningsspråk er norsk.

Assessment

Ingen forkunnskapskrav.

Permitted exam materials and equipment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har god innsikt i standarder for dokumentasjonsforvaltning og ledelsessystemer for dokumentasjon
  • har kunnskap om metoder for risikoanalyse og risikovurdering
  • har kjennskap til metoder og prinsipper for evaluering
  • har grunnleggende kunnskap om kravstilling til elektroniske systemer

Ferdigheter

Studenten

  • kan evaluere dokumentasjonsprosessene og dokumentasjonsforvaltningen i en virksomhet
  • kan identifisere risikofaktorer knyttet til dokumentasjon
  • kan med utgangspunkt i standarder og lovverk utarbeide forslag til innhold og organisering av internkontroll for dokumentasjon
  • kan identifisere krav til et elektronisk system

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til utvikling og implementering av god praksis innen fagområdet

Grading scale

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger og oppgaveseminar på campus, gruppearbeid, diskusjoner, og selvstudium.

Examiners

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • aktiv deltakelse i oppgaveseminar I
  • aktiv deltakelse i oppgaveseminar II

Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller begge arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å delta på ny oppsatt seminar (evt. to). Ved tre eller færre studenter som mangler godkjent arbeidskrav vil det bli gitt indviduell oppgave (evt. to individuelle oppgaver).

Formålet med arbeidskravet er samarbeid om arkivfaglige problemstillinger og bidra til egenrefleksjon om utvikling og implementering av god praksis innenfor dokumentasjonsforvaltning.