Programplaner og emneplaner - Student
YFHO2200 Youth culture, gender and diversity Course description
- Course name in Norwegian
- Ungdomskultur, kjønn og mangfold
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I emnet vektlegges ernæring, kosthold, hygiene og fysisk aktivitet i det forebyggende helsearbeidet. Det fokuseres på anvendelse av ulike metoder og teknikker knyttet til opplæring i disse temaene. Emnet skal gi studentene kunnskap og ferdigheter knyttet til mat, helse- og livsmestring. Videre legges det vekt på barn og unges oppvekstvilkår og den fysiske-, psykiske- og sosiale utviklingen. Det legges spesielt vekt på holdningsskapende arbeid i det 13-årige utdanningsløpet, og i de ulike helse- og oppvekstyrkene.;
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ernæring, mathygiene og om matens og måltidets rolle i et sosialt og kulturelt perspektiv
- har kunnskap om barn og unges fysiske, psykiske og sosiale utvikling og om ungdomskultur, oppvekstmiljø og rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskaper om likestilling, livsmestring og mangfold
- har kunnskap om ungdoms muligheter til yrkesvalg og karriere
- ha kunnskaper om styringsdokumenter for fag i ungdomstrinnet og videregående opplæring
Ferdigheter
Studenten
- kan gi anbefalinger, veilede og tilrettelegge for et sunt kosthold og fysisk aktivitet for ulike målgrupper
- kan lage og vurdere trygg, bærekraftig og ernæringsmessig sunn mat, og bruke måltidet som arena for sosialisering og danning
- kan observere og identifisere tegn på for eksempel vold, seksuelle overgrep, mobbing, rus og ekstremisme, og gi omsorg ved sorg og kriser
- kan anvende og veilede ungdom i kildekritikk, nettvett og kritisk bruk av sosiale medier
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, organisere, gjennomføre og vurdere praktisk undervisning i kosthold og fysisk aktivitet samt tilpasse til ulike grupper med henblikk på å ivareta religiøse, kulturelle, sosiale og etiske hensyn
- kan vurdere, og være kritisk til reklame og informasjon fra media, basert på råd og anbefalinger om kosthold og fysisk aktivitet fra helsemyndighetene
- kan drøfte særskilte utfordringer knyttet til undervisning og opplæring i kosthold og fysisk aktivitet
- kan drøfte utviklingen innen kosthold og fysisk aktivitet i et historisk, kulturelt, økonomisk og globalt perspektiv og ha oversikt over relevant forbrukerpolitikk
Content
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.
Teaching and learning methods
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om velferdsstaten, om de ulike helse- og oppvekstyrkene, deres utdanningsløp, historiske forankring og betydning i dagens samfunn og kan analysere yrkenes særtrekk og fellestrekk
- har kunnskap om bruken av ulike digitale verktøy og teknologiske hjelpemidler i helse- og oppvekstyrker
- har kunnskap om velferdsstaten og om helse-, sosial- og oppvekstsektorens oppbygning og funksjon samt lovverk og styringsdokumenter
- har kunnskap om lærerrollen og om skolen som arena for læring og dannelse
Ferdigheter
Studenten
- kan utarbeide veiledningsdokumenter/undervisningsplaner ved hjelp av didaktiske modeller og undervisningsprinsipper
- kan beskrive og analysere egen kompetanse innen helse- og oppvekstyrker, og identifisere eget behov for kompetanseheving
- kan anvende ulike læringsstrategier og læringsverktøy i eget læringsarbeid og kan integrere grunnleggende ferdigheter i læringsarbeidet
- kan observere og kartlegge elever og brukers behov
- kan formidle yrkeskunnskap muntlig, skriftlig eller gjennom andre dokumentasjonsformer og beherske/anvende digitalt verktøy
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i opplæringens og HO-yrkenes verdigrunnlag og den rollen personlig danning og etisk refleksjonsevne har for yrkes- og profesjonsutøvelsen
- kan utvikle yrkesidentitet og yrkesstolthet i HO-yrker
- kan orientere seg i faglitteratur og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
Course requirements
Dialogbasert undervisning, erfaringsdeling, klassediskusjoner, gruppearbeid og selvstudier.
Assessment
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Arbeidskravet gjennomføres individuelt og består av to deler:
- Skriftlig planlegging av og refleksjon over gjennomføring av instruksjonsoppgave, med utgangspunkt i eget primæryrke. Omfang: 1500 ord +/- 10 % + litteraturliste og evt. vedlegg
- Praktisk-muntlig gjennomføring av instruksjonsoppgave, omfang 10 minutter
Hensikten med arbeidskravet er trening i og refleksjon over grunnleggende lærerferdigheter
For at arbeidskravet skal vurderes til godkjent, må degge de to delene være godkjent.
Arbeidskrav 2
Arbeidskravet gjennomføres i grupper på 2-6 studenter avhengig av antall studenter i klassen, og består av to deler:
- Skriftlig, faglig forankret oppgave, omfang: 3000 ord +/- 10 % + litteraturliste og evt. vedlegg
- Muntlig fremlegg, omfang inntil 45 minutter per gruppe
Oppgaven skal knyttes til erfaringer fra yrkesfaglig praksis, og hensikten er å synliggjøre helse- og oppvekstyrkenes særtrekk og fellestrekk med etiske refleksjoner.
For at arbeidskravet skal vurderes til godkjent, må begge de to delene være godkjent.
Arbeidskrav 3
Individuell, faglig forankret skriftlig oppgave, der hensikten er å reflektere over lærerrollen og sentrale læreroppgaver. Omfang: 1800 ord +/- 10 % + litteraturliste og evt. vedlegg.
Arbeidskrav 4
Individuell skriftlig kompetansekartlegging, der hensikten er refleksjon over egen kompetanse og videre kompetansebehov innenfor eget og øvrige HO-yrker. Omfang: 500 ord +/- 10 %.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Permitted exam materials and equipment
Individuell muntlig presentasjon som oppsummerer egen læring forankret i relevant teori for emnet. Tid: 30 minutter per student.
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Grading scale
Hver student kan bringe med seg en ½ (halv) A4-side med stikkord til presentasjonen.
Examiners
Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått. Det gis individuell karakter.