EPN-V2

YFHO2100 Vocationally relevant and adapted learning Course description

Course name in Norwegian
Yrkesrelevant og tilpasset opplæring
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Assessment in practice.

The assessment takes its point of departure in given criteria based on learning outcomes for the course, criteria for failing the practical training, criteria for suitability assessment and compulsory activities carried throughout the practical training. Students’ practical training can only be assessed if their attendance is sufficiently high (90%). For more information, see the general part of the programme description about the assessment of practical training.

If the student has failed the practical training, the whole practical training course must be retaken. This includes associated requirements.

Required preliminary courses

Not relevant.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
  • har kunnskap om ulike læringsteorier, klasseledelse og hvordan bygge relasjoner til og mellom elever samt i fag og yrkesopplæring
  • har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i utdanningsprogrammet (inkludert

ivareta ergonomiske prinsipper i yrkesutøvelsen)

  • har kunnskap om lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/ handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer
  • har kunnskap om psykisk helse og kroppens oppbygning og funksjon samt sentrale sykdomsgrupper
  • har kunnskap om bruksområder og de vanligste bivirkninger for de mest brukte reseptfrie legemidler samt oversikt over hovedkategoriene i de reseptbelagte legemidler

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere smittefare i yrkesutøvelsen og kunne forebygge smittespredning
  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger og tilrettelegge for systematisk arbeid med de grunnleggende ferdighetene
  • kan utøve praktisk førstehjelp
  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper for å planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevens/lærlingens behov
  • kan planlegge og gjennomføre helse, miljø og sikkerhetstiltak i utdanningsprogrammet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte sammenhengen mellom livsstil og sentrale sykdomsgrupper
  • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
  • kan legge til rette for entreprenøriell læring, og vise hvordan lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv kan involveres i opplæringen
  • kan utøve klasseledelse, bygge gode relasjoner, skape konstruktive og inkluderende læringsmiljøer
  • kan legge til rette for yrkesrelevante opplæringsprosesser, og være bevisst på forholdet mellom ulike læringssyn og dets betydning for læring
  • har innsikt i psykisk helsearbeid, psykiske plager og lidelser som er relevante for yrkesutøvelse og opplæring

Content

  • Lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer
  • Samarbeid med aktuelle aktører og instanser
  • Kartlegging av elevers læreforutsetninger, motivasjon og yrkesinteresse.
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
  • Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av differensiert undervisning
  • Klasseledelse og utvikling av læringsmiljø
  • Læringsteorier, bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted
  • Entreprenøriell læring
  • Helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven
  • Anatomi, fysiologi og sykdomslære samt symptomer og behandling, smitte og immunforsvar
  • Legemidler, førstehjelp
  • Eldre og funksjonshemmede
  • Psykiske plager og lidelser
  • Motivasjon

Teaching and learning methods

Not relevant.

Course requirements

Pass/fail.

Assessment

Contact lecturer approves grade after recommendation from practical training supervisor. The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.

Permitted exam materials and equipment

SYKKPRA70x and SYKPRA70x are fully overlapping.

Grading scale

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport.