Programplaner og emneplaner - Student
YFHO2100 Vocationally relevant and adapted learning Course description
- Course name in Norwegian
- Yrkesrelevant og tilpasset opplæring
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Alle hjelpemidler tillatt, kilder skal oppgis
Required preliminary courses
Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.
Learning outcomes
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.
Content
- Lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer;
- Samarbeid med aktuelle aktører og instanser
- Kartlegging av elevers læreforutsetninger, motivasjon og yrkesinteresse.;
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap;
- Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av differensiert undervisning;;
- Klasseledelse og utvikling av læringsmiljø;
- Læringsteorier, bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted;
- Entreprenøriell læring
- Helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven;;
- Anatomi, fysiologi og sykdomslære samt symptomer og behandling, smitte og immunforsvar
- Legemidler, førstehjelp
- Eldre og funksjonshemmede
- Psykiske plager og lidelser
- Motivasjon
Teaching and learning methods
- Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen
- Fellestrekk og særtrekk mellom yrkene i håndverk, design og produktutvikling
- Yrkesidentitet og yrkesstolthet
- Etikk
- Observasjon og kartlegging
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
- Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
- Lærerrollen
- Læringsstrategier
Praksis
- 10 dager i yrkesfaglig praksis.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Individuell dokumentasjon og faglig forankret refleksjon fra yrkesfaglig praksis med fokus på HMS/kvalitetssikring, med presentasjon av kvalitetssikringstiltak. Omfang: 1000 ord +/- 10 %, + bilder, illustrasjoner og litteraturliste
Arbeidskrav 2
Arbeidskravet gjennomføres individuelt og består av to deler:;
;
- Individuell skriftlig faglig forankret rapport fra pedagogisk praksis der hensikten er å vise hvordan skolen arbeider med yrkesrelevant og tilpasset opplæring.;Omfang: 3000 ord +/- 10 % + litteraturliste og vedlegg;
;
2. Muntlig presentasjon i grupper, fire til seks studenter, der hensikten er erfaringsdeling fra pedagogisk praksis.;
;
Arbeidskrav 3
Dokumentasjon av entreprenøriell praksis i form av en digital presentasjon som kan brukes i undervisningssammenheng med skriftlig refleksjon over innhold og arbeidsprosess. Oppgaven utføres individuelt og forankres i yrkesfaglig praksis. Hensikten er å få erfaring med entreprenørskap og i å bruke digitale verktøy som dokumentasjon i undervisning.;Omfang:1500 ord +/- 10 % + litteraturliste og vedlegg og digital presentasjon;
;
Arbeidskrav 4
Individuell skriftlig faglig forankret fordypningsoppgave innen fire til seks tema innen psykisk helse, anatomi, fysiologi og sykdomslære med refleksjon knyttet til yrkesdifferensiert og tilpasset opplæring. Hensikten med arbeidskravet er å kunne fordype seg faglig for å kunne tilpasse og yrkesdifferensiere undervisning. Omfang: 5000 ord (+/- 10 %) + vedlegg.;
;
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
;
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Assessment
Individuell skriftlig hjemmeeksamen, 14 dager, i form av mappe som består av faglig refleksjon over eget læringsutbytte fra arbeidskrav 4 samt to selvvalgte arbeidskrav i emnet. Omfang 3500 ord +/- 10 % + litteraturliste. Arbeidskravene som inngår i refleksjonen legges som vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Ved karakteren F kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil én gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opptil eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.;
Grading scale
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.;
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport.