EPN-V2

YFHO1200 Vocational core elements and leadership of learning processes Course description

Course name in Norwegian
Yrkesfaglige kjerneelementer og ledelse av læringsprosesser
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Grade scale A-F.

Learning outcomes

All answers are assessed by one examiner.

An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

Content

  • Helseforståelse, folkehelse og forebyggende helsearbeid
  • Sammenhenger mellom helse, livsstil, miljø, kultur og samfunn
  • Helse- og oppvekstyrkenes kjerneelementer, plass og rolle i forebyggende helsearbeid
  • Omsorgsbegrepet og omsorgsutøvelse inne helse- og oppvekstfaglige yrker
  • Kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering i skole-, og helse- og oppvekstsektoren
  • Vold-, krise- og traumehåndtering
  • Yrkesdidaktikk og undervisningsmetoder
  • Veiledning og veilederrollen
  • Lærerrollen, læring og betingelser for læring
  • Utfordringer i verdirelatert lærerarbeid

Praksis

  • 10 dager yrkesfaglig praksis
  • 25 dager pedagogisk praksis, 1. periode

Teaching and learning methods

MAVIT4050 Theory of Science and Research Methods, 10 ECTS credits.

Course requirements

  • Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant undervisning
  • «Overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer»
  • Undervisningsmetoder
  • Veiledning og ledelse av læringsprosesser
  • Relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering
  • Analyse av relevant yrkeskompetanse
  • Kompetansekartlegging
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
  • Profesjonsfaglig digital kompetanse
  • Prosjektarbeid

Praksis

  • 25 dager pedagogisk praksis (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
  • 10 dager yrkesfaglig praksis

Assessment

Prosjekteksamen i gruppe (2-4 studenter)

Eksamen består av en skriftlig rapport innen et yrkesfaglig og yrkesdidaktisk tema. Omfang: 4000 ord +/- 10 % + illustrasjon, bilder, vedlegg mm.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  • Ved ikke bestått eksamen kan første gangs innleverte eksamen omarbeides én gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opptil eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt

Grading scale

Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.