Programplaner og emneplaner - Student
YFHO1100 Professional and vocational subjects in a training perspective Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Temaer i emnet er helse- og oppvekstyrkenes særtrekk og fellestrekk, samt deres historie og betydning i dagens velferdssamfunn. Likeså vil lærerens arbeidsoppgaver, roller og funksjon i tilknytning til etikk, danning og utdanning av personell til yrker innen helse- og oppvekstfag bli vektlagt.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om velferdsstaten, om de ulike helse- og oppvekstyrkene, deres utdanningsløp, historiske forankring og betydning i dagens samfunn og kan analysere yrkenes særtrekk og fellestrekk
- har kunnskap om bruken av ulike digitale verktøy og teknologiske hjelpemidler i helse- og oppvekstyrker
- har kunnskap om velferdsstaten og om helse-, sosial- og oppvekstsektorens oppbygning og funksjon samt lovverk og styringsdokumenter
- har kunnskap om lærerrollen og om skolen som arena for læring og dannelse
Ferdigheter
Studenten
- kan utarbeide veiledningsdokumenter/undervisningsplaner ved hjelp av didaktiske modeller og undervisningsprinsipper
- kan beskrive og analysere egen kompetanse innen helse- og oppvekstyrker, og identifisere eget behov for kompetanseheving
- kan anvende ulike læringsstrategier og læringsverktøy i eget læringsarbeid og kan integrere grunnleggende ferdigheter i læringsarbeidet
- kan observere og kartlegge elever og brukers behov
- kan formidle yrkeskunnskap muntlig, skriftlig eller gjennom andre dokumentasjonsformer og beherske/anvende digitalt verktøy
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i opplæringens og HO-yrkenes verdigrunnlag og den rollen personlig danning og etisk refleksjonsevne har for yrkes- og profesjonsutøvelsen
- kan utvikle yrkesidentitet og yrkesstolthet i HO-yrker
- kan orientere seg i faglitteratur og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder
Content
Alle hjelpemidler tillatt, kilder skal oppgis.
Teaching and learning methods
Emnet omhandler kjennskap til læreryrket og yrkene i utdanningsprogrammet frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign. Det gir innsikt i lovverk og styringsdokumenter, skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn. Emnet omhandler også læringsstrategier, yrkesidentitet, yrkesstolthet og yrkesetikk. Faglig innhold vil være forankret i relevant teori om yrkeskunnskap, baseres på observasjon og kartlegging av særtrekk og fellestrekk yrkene imellom, samt analyse av yrkeskompetanse, produksjons- og prosessdokumentasjon av yrkene i utdanningsprogrammet
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Yrkesfaglig kompetanse, yrkenes fellestrekk og særtrekk. Arbeidskravet gjennomføres i grupper på 3-5 studenter. Oppgaven skal knyttes til erfaringer fra yrkesfaglig praksis og fra faglitteratur. Oppgaven løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang:3 studenter 3000 ord, 4 studenter 3300 ord, 5 studenter 3600 ord +/- 10% + litteraturliste og eventuelle vedlegg + 45 minutter muntlig fremlegg i gruppe. Hensikten er å synliggjøre helse- og oppvekstyrkenes særtrekk og fellestrekk.
Arbeidskrav 2
Individuell faglig forankret skriftlig oppgave, der hensikten er å reflektere over lærerrollen og sentrale læreroppgaver. Oppgaven løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang: 3000 ord +/- 10 % + litteraturliste og eventuelle vedlegg.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Assessment
Individuell muntlig presentasjon som oppsummerer egen læring forankret i relevant teori for emnet. Tid: 30 minutter per student.
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Permitted exam materials and equipment
Hver student kan bringe med seg en ½ (halv) A4-side med stikkord til presentasjonen.
Grading scale
Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.
Examiners
Individuell muntlig presentasjon.
- En presentasjon som oppsummer egen læring forankret i relevant teori for emnet (Poster, Power Point, film, utstilling eller lignende). Tid: 30 minutter (15 minutter presentasjon, og 15 minutter til oppklarende spørsmål)
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb