EPN-V2

YFHO1100 Professional and vocational subjects in a training perspective Course description

Course name in Norwegian
Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Se fagplanen.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

;

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan en kan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk i barneskolen
  • har kunnskap om hvordan en kan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning med elever i barneskolen
  • har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i biologi, fysikk, geologi, kjemi og teknologi
  • har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
  • har kunnskap om partikkelmodellen og kan bruke den for å konkretisere oppbygging av ulike stoffer og for å forklare grunnleggende fysiske endringer i dagliglivet og naturen
  • har kunnskap om navnsetting, oppbygging og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og kan bruke periodesystemet til å forklare dette
  • har grunnleggende kunnskap om kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå med fokus på syre- og base-, fellings- og redoksreaksjoner
  • har kunnskap om noen av menneskets organsystemer, pubertet, seksualitet og helse og hvordan en kan undervise temaene for de yngste elevene og elever i begynnende pubertet
  • har kunnskap om livsprosesser i celler og oppbygging av celler
  • har kunnskap om den biologiske systematikken, og hvordan grupper av organismer og arter er tilpasset norsk natur, samt;hvorfor det er viktig med dette fokuset
  • har kunnskap om økologi og bærekraftig utvikling og hvordan en kan undervise temaene gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
  • har kunnskap om sentrale systemer som organsystemer, økosystemer, bergartssyklusen, solsystemet og systemet jord-sol-måne og hvordan de kan introduseres for elever i barneskolen ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
  • har grunnleggende kunnskap om krefter og mekanikk, inkludert kinetisk og potensiell energi
  • har grunnleggende kunnskap om elektrisitet og magnetisme
  • har kunnskap om bølger, lyd og lys som fysiske fenomener og kan knytte dette til syn og hørsel
  • har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og med fokus på vanlige norske mineraler og bergarter
  • har kunnskap om algoritmisk tenking og hvordan det kan brukes i naturfag

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre begynneropplæring i naturfag og tilrettelegge for overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på barnetrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på begynneropplæring, utforskende arbeidsmåter og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter
  • kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av egnet utstyr, bearbeide og presentere måledata, samt;vurdere nødvendige sikkerhetstiltak;
  • kan gjøre beregninger i temaer det er relevant
  • kan bruke, vurdere og utvikle relevante modeller til å forklare naturfaglige fenomener i biologi, fysikk, geologi og kjemi, og kan argumentere for;bruk av;ulike former for modeller for å støtte elevers læring
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
  • kan gjennomføre tverrfaglig undervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkter og;knytte teknologi til relevante tema i naturfag

;

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter ved å fokusere på undring og utforskning
  • kan analysere og bruke gjeldende læreplan for barnetrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer

Learning outcomes

Se fagplanen.

Content

  • helse- oppvekstyrkenes særtrekk og fellestrekk
  • velferdsstaten;
  • lærerens arbeidsoppgaver, roller og funksjoner knyttet til yrkesopplæring i helse- og oppvekstfag;
  • etikk, lover og styringsdokumenter i lærerprofesjonen og i helse- og oppvekstyrkene;
  • kartlegge egen kompetanse og analysere eget behov for kompetanseheving;
  • grunnleggende ferdigheter og bruk av læringsstrategier samt hvordan dokumentere læring ;
  • samfunnets verdigrunnlag som inkluderer etikk, yrkesetikk og dannelse;
  • yrkesrettet og didaktisk opplæring i skole og arbeidsliv;
  • god bruk av kilder og kildekritikk;
  • observasjon og kartlegging som grunnlag for tilrettelagt og differensiert opplæring;
  • planlegge, gjennomføre og vurdere yrkesopplæring i videregående skole;

;

Praksis;

10 dager yrkesfaglig praksis.;

Teaching and learning methods

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Studenten kan i dette emnet omarbeide/gjøre arbeidskravet inntil tre ganger.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

;

Felles i temaene Fysikk 1-2, Kjemi 1-2, Jorda 1 og Kropp og helse 1-2:

  • Individuell praktisk prøve i laboratorieteknikker og praktisk arbeid (inntil 30 minutter)

;

I temaet Jorda 1-2:

  • Individuell test i arter og objekter (20 minutter)

;

I temaet Naturfagdidaktikk 1-2:

  • Lage en "omvendt undervisning"-sekvens (Flipped classroom) i tildelt tema i grupper på 2-3 studenter. Hver gruppe gir tilbakemelding til en annen gruppe.

;

;

Aktiviteter med obligatorisk deltakelse

Fordi det er svært vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid i naturen på egen hånd er det knyttet 100% deltakelse til feltkurset. Dersom studenten har gyldig fravær fra feltkurset, vil det bli tilrettelagt for ny gjennomføring.

;

I temaet Jorda 1-2:

  • Feltkurs med for- og etterarbeid i Oslo-området uten overnatting (omfang 3-4 dager)

Course requirements

Eksamensform

Eksamen består av en 4-timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.

;

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Assessment

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Grading scale

Emne 2 er delt i fire hovedtemaer:

  • Naturfagdidaktikk 1-2
  • Kropp og helse 1-2
  • Jorda 1
  • Kjemi 1-2
  • Fysikk 1-2

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.