Programplaner og emneplaner - Student
YFHDPRA3 Teaching Practice, 3rd period Course description
- Course name in Norwegian
- 3. praksisperiode
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 0.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Se omtale av praksis i programplanen
Required preliminary courses
Se omtale av praksis i programplanen
Learning outcomes
Se omtale av praksis i programplanen
Content
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, inter-teaching, selvstudium og studentinitiert gruppearbeid. I tillegg vil det bli avholdt seminarer, og deltakelse på disse er obligatorisk. Her skal studentene selv presentere temaer fra pensum, legge opp til drøftinger og få veiledning for videre lesning. Det vil bli avholdt tester gjennom emnet. Emnet avsluttes med individuell hjemmeeksamen (maks 5 sider) over en gitt 28 problemstilling. Gjennom presentasjoner, tester og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.
Teaching and learning methods
Se omtale av praksis i programplanen
Course requirements
Ingen forkunnskapskrav
Assessment
Emnet skal videreutvikle studentens forståelse for den naturvitenskapelige tilnærming til menneskelig atferd som grunnlag for å kunne anvende læringsprinsipper for å løse ulike utfordringer.
Permitted exam materials and equipment
Studiet er organisert med undervisning og studiegrupper. Arbeidet i studiegruppene er nært knyttet til undervisningen. I studiet vil de faglige og de didaktiske aspektene i sterk grad integreres. Studentene skal gjennomføre arbeidskrav i løpet av studiet, både individuelt og i grupper. Det kan dreie seg om arbeid med og refleksjoner rundt elevers arbeid med matematikk, gjennomføring av korte undervisningsopplegg/observasjoner, drøfting av ulike typer matematikkfaglige oppgaver med mer. Noen av arbeidskravene kan bli knyttet til arbeid i veiledet praksis.
Grading scale
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
- To skriftlige oppdrag knyttet til gjennomføring av observasjon og/eller undervisning av elever. Omfang ca. 4000-6000 ord per oppdrag. Ett av disse kan gjøres om til muntlig framlegg på ca. 20 minutter. Gruppeinnlevering.
- En skriftlig oppgaveinnlevering knyttet til matematiske og/eller fagdidaktiske emner. Omfang maks 2000 ord. Individuell innlevering.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Læringen i matematikkstudiet forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget, vurdering av undervisning og utvikling av muntlige ferdigheter. Denne delen av en lærers handlingskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Matematikk trinn 5-10 har derfor følgende krav om deltakelse:
- Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer. Form og innhold til kompensasjonsoppgavene presiseres av faglæreren.
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- oppsummerende merkelapper i beskrivelser av atferd
- kategorifeil i forbindelse med atferdsbeskrivelser og atferdsforklaringer
- motivasjonelle variabler
- funksjonell forståelse av verbal atferd
- atferdsanalytisk fortolkning av ulike hukommelsesfenomener
Ferdigheter
Studenten kan
- diskutere argumenter for og imot en naturvitenskapelig tilnærming til å forklare menneskelig atferd
- definere og gi eksempler som illustrerer alle grunnleggende atferdsanalytiske begreper
Generell kompetanse
Studenten kan
- redegjøre for en vitenskapelig posisjon der målene er beskrivelse, prediksjon og kontroll
- identifisere ulike problemer når det gjelder avgrensning og beskrivelse av atferdsenheter
- redegjøre for nødvendige overveielser knyttet til valg av analytiske enheter i eksperimentell og anvendt atferdsanalyse