Programplaner og emneplaner - Student
YFHDPRA2 Teaching Practice, 2nd period Course description
- Course name in Norwegian
- 2. praksisperiode
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 0.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Se omtale av praksis i programplanen
Required preliminary courses
Se omtale av praksis i programplanen
Learning outcomes
Emnet handler om faglig og personlig læring og utvikling, om oppdragelse, undervisning og sosialisering. Temaene som helhet skal bidra til utvikling av faglærerens profesjonelle skjønn og handlekraft. Emnet skal danne grunnlaget for praktisk-pedagogisk virksomhet. Emneområdet består av tre målområder:
- læreren, eleven og opplæringen
- læreren og eleven i organisasjonen
- læreren, eleven og skolen i samfunnet
Emnet skal gjøre studentene fortrolige med de formelle rammer som faglæreren må forholde seg til. Hovedtema er forholdet lærer, elev/elevgrupper og lærestoff, ulike syn på læring og utvikling og ulike kulturelle forhold og deres betydning for barn og unges selvforståelse, utvikling og læring. Refleksjon og bevisstgjøring rundt yrkesetiske dilemmaer i skolen står sentralt.
Content
Se omtale av praksis i programplanen
Teaching and learning methods
Se omtale av praksis i programplanen
Course requirements
Se omtale av praksis i programplanen
Assessment
Se omtale av praksis i programplanen
Permitted exam materials and equipment
Se omtale av praksis i programplanen
Grading scale
Arbeidet med de tre målområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i fagdidaktikk (se egen emneplan for praksis). Alle aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.
Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid samt selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.
Examiners
Se omtale av praksis i programplanen