EPN-V2

YFHD3900 Bachelor’s assignment - Comprehensive vocational teacher competence Course description

Course name in Norwegian
Helhetlig yrkesfaglærerkompetanse – bacheloroppgave
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

I dette emnet er det forelesning- og dialogpreget undervisning, gruppearbeid og erfaringsdeling, mappemetodikk, entreprenørielle prosesser, veiledning, praktiske øvelser, og refleksjoner over egen praksis.

Required preliminary courses

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Yrkesteoretisk oppgave. Individuell dokumentasjon av og refleksjon over yrkesfaglig kompetanse med fokus på entreprenøriell praksis og yrkesutøvelse. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang: 3000 ord +/- 10%, + litteraturliste og eventuelle vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er å fremme entreprenøriell tenkning, kreativitet og hvordan dette kan knyttes inn i undervisningen i restaurant- og matfagene. Dokumentasjon og refleksjon sammenfattes i teksten, og vektes likt ved vurdering av arbeidskravet.

Arbeidskrav 2

Individuell dokumentasjon fra pedagogisk praksis. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang: 2500 ord +/- 10%, + eventuelle vedlegg som bilder, undervisningsplaner, elevoppgaver, etc. Hensikten med arbeidskravet er å se sammenheng mellom praksis og relevant teori og reflektere over egen læring

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Learning outcomes

Individuell hjemmeeksamen over 14 dager. Skriftlig refleksjon basert på temaer i emnet og betydningen det har for relevant yrkesopplæring i restaurant- og matfag. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  • Ved karakteren F for ikke bestått kan en omarbeidet versjon av eksamen leveres til sensur én gang
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb

Content

  • forskningsmetodikk
  • FoU arbeid knyttet til yrkesopplæring, med vekt på utviklingsarbeid og/eller forskning i skole og/eller arbeidsliv
  • dokumentasjon og refleksjon av helhetlig yrkesfaglærerkompetanse
  • ulike pedagogiske retninger, kritisk tenkning
  • styringsdokumenter knyttet til vurdering for- og av læring
  • profesjonsetikk og håndtering av etiske dilemmaer
  • samarbeidsrelasjoner innenfor skole og arbeidsliv
  • planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av egen undervisningspraksis med vekt på vurderingspraksis
  • elev- og arbeidslivmedvirkning

Praksis

15 dager i pedagogisk praksis, 4. periode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).

Teaching and learning methods

Alle hjelpemidler tillatt.

Course requirements

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Assessment

Eksamen i emnet består av to deler:

Del 1: Bacheloroppgave, gruppe på 2-4 studenter, eventuelt individuelt, omfang 6600 ord +/- 10 % + vedlegg.

Del 2: Individuell muntlig presentasjon, Omfang: 30-45 minutter pr. kandidat. (15 min til presentasjon og inntil 30 minutter til oppklarende spørsmål). Individuell muntlig eksamen skal vise helhetlig yrkesfaglærerkompetanse.

Nærmere retningslinjer for eksamen i del 1 og del 2 gis av emneansvarlig

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres ny eksamen som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til del 1, gjennomføres den individuelt.
  • Ved karakteren F for ikke bestått, kan en omarbeidet versjon av bacheloroppgaven leveres til ny sensur inntil én gang, muntlig eksamen gjennomføres på nytt
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Permitted exam materials and equipment

  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap

    • Kvalitetssikringssystemer (HACCP/IK- MAT)
    • Helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven
    • Førstehjelp
    • Produkt- og serviceutvikling
  • Gjeldende lovverk for tilpasset opplæring, spesialundervisning,
  • IOP-planer, handlingsplikten, saksbehandlingsprosedyrer og samarbeid med aktuelle aktører og instanser.
  • Kartlegging av elevers læreforutsetninger, motivasjon og yrkesinteresse.
  • Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av tilpasset opplæring og differensiert undervisning
  • Klasseledelse, relasjonskompetanse og utvikling av læringsmiljø
  • Læringsteorier og bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted
  • Entreprenøriell læring
  • Grunnleggende ferdigheter i restaurant- og matfagene

Praksis

  • Studentene gjennomfører 10 dager i yrkesfaglig praksis.
  • Studentene gjennomfører 20 dager pedagogisk praksis, 2. periode

Grading scale

Del 1: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 40 % av samlet karakter for emnet

Del 2: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 60 % av samlet karakter for emnet

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor