EPN-V2

YFHD3900 Bachelor’s assignment - Comprehensive vocational teacher competence Course description

Course name in Norwegian
Helhetlig yrkesfaglærerkompetanse – bacheloroppgave
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler forskningsbasert utvikling i fag- og yrkesopplæring sett i et individ-, bransje- og samfunnsperspektiv, som viser helhetlig yrkesfaglærerkompetanse. Tema som blir berørt er ulike pedagogiske retninger, kritisk tenkning, elevmedvirkning, vurdering for og av læring, profesjonsetikk, samarbeidsrelasjoner innenfor skole- og arbeidsliv

Required preliminary courses

For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studenten ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om eget yrkes utvikling, kompetansebehov og samfunnsfunksjon
  • har kunnskap om yrkene som inngår i utdanningsprogrammet
  • har kunnskap om nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for yrkesfag og yrkesfaglærerprofesjonen
  • har kunnskap om undervisning, læring, motivasjon og elevers læringsbehov

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere forskningsbaserte undersøkelser og systematisk utviklingsarbeid
  • kan analysere læreplanverket og tolke innholdet i forhold til opplæring i ulike yrker
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere undervisning og læring
  • kan presentere eget arbeid visuelt, skriftlig og muntlig

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere sammenhengen mellom arbeid, læringsmål, problemstilling og egen læring
  • kan analysere og forklare avanserte arbeidsprosesser og funksjoner i eget yrkesfag og sammenligne eget yrke med andre yrker i utdanningsprogrammet
  • kan reflektere over forhold knyttet til verdiforankring og yrkesetiske utfordringer i fag- og yrkesopplæringen
  • kan etablere og lede nettverksrelasjoner i skole og arbeidsliv
  • kan tilrettelegge for, lede og vurdere yrkesrelevant opplæring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav

Content

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Studenten skal tidlig i emnet arbeide med og levere en skisse på 1800 ord +/-10 % for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se temaer fra lærerspesialistutdanningen i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
  • Studenten må delta på minst to av prosjektseminarene som blir arrangert, og presentere og drøfte relevante sider ved arbeidet med masteroppgavene.

Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å formidle egen og andres forskning på forsvarlig måte. Derfor legger studiet også vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med noen arbeidskrav. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Fravær kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven.

Teaching and learning methods

Erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, gruppearbeid i tillegg til refleksjon over yrkespedagogisk kompetanse.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Innlevering av veiledningsdokument knyttet til bacheloroppgaven etter retningslinjer gitt av OsloMet. Arbeidskravet består av tre deler:

  1. Innlevering av problemstilling og prosjektskisse til godkjenning. Hensikten med dette arbeidskravet er å kvalitetssikre problemstilling og struktur på oppgaven.
  2. Godkjenning av informasjonsbrev til informanter og datainnsamlingsverktøy som intervjuguide, spørreskjema eller lignende. Hensikten med dette arbeidskravet er at faglærer ved OsloMet sikrer at datainnsamling foregår profesjonelt og etter etiske retningslinjer.
  3. Innlevering av veiledningsdokument som viser helheten av bacheloroppgaven. Omfang: 2000 +/- 10%. Hensikten med dette arbeidskravet er å legge til rette for en prosessorientert form for skriving av bacheloroppgaven der studentene får veiledning underveis i skriveprosessen.

Arbeidskrav 2

Formidling av bachelorprosjektet til medstudenter. Omfang: 15 minutters presentasjon. Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene skal dele sine forskningsfunn fra arbeidet med bacheloroppgavene med resten av klassen for å spre resultatet av forskningen. Presentasjonen gir også muligheter for tilbakemeldinger før den skriftlige bacheloroppgaven skal leveres.

Arbeidskrav 3

Praksisrapport etter 15 dagers pedagogisk praksis. Omfang: 1500 ord +/- 10% + eventuelle vedlegg. Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene skal dokumentere og reflektere over egne læringsaktiviteter i praksisperioden og knytte dette til emnets faginnhold.

Arbeidskravet vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Assessment

Masteroppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid på der studenten må vise innsikt i aktuell forskning og teorier, metoder og tilnærminger som er relevante for oppgavens tema og problemstilling.

På grunnlag av godkjent skisse for masteroppgaven, får hver student utnevnt veileder, eventuelt to veiledere. Veileder, eventuelt hovedveileder og biveileder, oppnevnes av faglig leder for studiet etter samråd med studenten. Det gis inntil 19 timer veiledning på masteroppgaven.

Permitted exam materials and equipment

For å kunne levere masteroppgave til avsluttende vurdering, må Lærerspesialistutdanning (60 studiepoeng) og emnet MGVM4100 Vitenskapsteori og metode (15 studiepoeng) være bestått.

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har spesialisert seg på sitt forskningsområde med klar relevans særlig for lærerarbeid i grunnskolen
  • har bred kunnskap om relevant vitenskapsteori og metoder som intervju, dokumentanalyse, observasjon og spørreundersøkelser innen skolerettet utdanningsvitenskap
  • har dypere og mer konsentrert kunnskap innenfor masteroppgavens kunnskapsgrunnlag
  • har oversikts- og dybdekunnskap til å kunne analysere forskningslitteratur og øvrige faglige problemstillinger innenfor skolerettet utdanningsvitenskap

Ferdigheter

Studenten

  • kan bidra til utvikling av ny forskningsbasert kunnskap innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
  • kan gjøre forskningsmessige studier innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
  • kan skrive en lengre vitenskapelig fagtekst
  • kan gjennomføre analyser av teorier og empiriske forskningsresultater innenfor skolerettet utdanningsvitenskap

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra med ny kunnskap til fagutvikling på sitt fagfelt innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
  • kan diagnostisere behov for ny kunnskap som er relevant for skolerettet utdanningsvitenskap
  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
  • kan bruke sin kompetanse på nye områder innenfor sitt fag

Examiners

Arbeidet med masteroppgaven er i hovedsak et selvstendig arbeid, supplert med veiledning og seminarer hvor studentene legger fram sitt arbeid for hverandre.