Programplaner og emneplaner - Student
YFHD3100 Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective Course description
- Course name in Norwegian
- Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Femte semester er studiets internasjonale semester. Emnet omhandler forskningsbasert fordypning i aktuelle problemstillinger knyttet til kunnskap om, og utvikling av eget yrkesområde i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Analyse av fremtidens yrkesutøvelse, kompetansebehov og opplæringsbehov innenfor utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling
-
Required preliminary courses
For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen
-
Learning outcomes
Se omtale av praksis i programplanen
-
Content
Yrke, organisasjon og ledelse
- Yrkesmessige utfordringer i skole, samfunn og arbeidsliv, likestilling
- Samfunnsdanning, demokrati og medborgerskap
- Analyse av utviklingstrekk og fremtidsscenarier knyttet til samfunnsoppgaver og aktuelle yrker
- Forskningsmetode
Innovasjon og utvikling
- Teknikk-, produkt- og tjenesteutvikling
- Digitalisering og robotisering
- Bærekraft og yrkesetikk
- Arbeidsoppgaver og rolle til faglært
Praksis
- 25 dager yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden)
-
Teaching and learning methods
Se omtale av praksis i programplanen
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere et individuelt produkt eller tjeneste i eget yrkesfag, med fokus på produktutvikling, innovasjon og bærekraft. Omfang: 800 ord +/- 10%. Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i eget fagområde for å utvikle yrkesfaget i tråd med arbeidslivets og samfunnets behov nasjonalt og internasjonalt.
Arbeidskrav 2
Studentene skal dokumentere individuelt intervju med sentrale aktører relatert til innovasjoner i eget fagområde. Omfang: totalt 15 - 30 minutters opptak levert på Canvas. Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene skal få trening i å søke, finne, kontakte og gjennomføre et intervju som både gir intervjutrening og også oppdatert faglig kunnskap.
Arbeidskrav 3
Hver student skal individuelt planlegge og gjennomføre deling av dagsaktuelle yrkesfaglige problemstillinger for resten av studentene i klassen med et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Omfang: 15 minutter. Hensikten med dette arbeidskravet er å få trening i å samle og spre den faglige kunnskapen studentene opparbeider etter litteraturstudier og intervjuer med sentrale aktører innovasjoner med resten av studentene i klassen. Dette gir både en delingseffekt og også trening i å sammenfatte fagstoff og å presentere komprimert fagstoff i en muntlig presentasjon.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
-
Assessment
Individuell prosjekteksamen. Omfang: 3000 ord +/- 10 %, + vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom eller ikke bestått karakter arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
-
Permitted exam materials and equipment
Første praksisperiode består av 25 dager pedagogisk praksis.
For studenter som fullførte første praksisperiode høsten 2020 eller høsten 2021 bestod praksisperioden av 20 dager pedagogisk praksis.
Se nærmere omtale av praksis i programplanen
-
Grading scale
Se omtale av praksis i programplanen
-
Examiners
Se omtale av praksis i programplanen