Programplaner og emneplaner - Student
YFHD3100 Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective Course description
- Course name in Norwegian
- Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Femte semester er studiets internasjonale semester. Emnet omhandler forskningsbasert fordypning i aktuelle problemstillinger knyttet til kunnskap om, og utvikling av eget yrkesområde i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Analyse av fremtidens yrkesutøvelse, kompetansebehov og opplæringsbehov innenfor utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling
Required preliminary courses
For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
;
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om styringsdokumenter og nyere nasjonal og internasjonal forskning innen yrkesutøvelsen med fokus på fremtidens kompetansebehov i arbeidslivet i eget yrkesfag
- har kunnskap om læring, arbeidsmetoder, verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen nasjonalt og internasjonalt
- har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet både nasjonalt og internasjonalt
;
Ferdigheter
Studenten
- kan kartlegge, analysere, utvikle og gjennomføre praktisk arbeid/tjeneste i eget yrkesfag på en bærekraftig og yrkesetisk måte
- kan vurdere og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid innenfor eget yrkesfag
- kan etablere og vedlikeholde faglige nettverk innenfor utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan administrere og lede daglig læringsarbeid på individ-, organisasjons- og samfunnsnivå
- kan anvende styringsdokumenter og nyere forskning som grunnlag for kartlegging og analyse av fremtidens kompetansebehov i yrkesutøvelsen
- kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv nasjonalt og internasjonalt, og kunne bidra i en bærekraftig fagutvikling i eget yrkesfag
Content
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid, praktisk utviklingsarbeid.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere et individuelt produkt eller tjeneste i eget yrkesfag, med fokus på produktutvikling, innovasjon og bærekraft. Omfang: 800 ord +/- 10%. Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i eget fagområde for å utvikle yrkesfaget i tråd med arbeidslivets og samfunnets behov nasjonalt og internasjonalt.
;
Arbeidskrav 2
Studentene skal dokumentere individuelt intervju med sentrale aktører relatert til innovasjoner i eget fagområde. Omfang: totalt 15 - 30 minutters opptak levert på Canvas. Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene skal få trening i å søke, finne, kontakte og gjennomføre et intervju som både gir intervjutrening og også oppdatert faglig kunnskap.
;
Arbeidskrav 3
Hver student skal individuelt planlegge og gjennomføre deling av dagsaktuelle yrkesfaglige problemstillinger for resten av studentene i klassen med et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Omfang: 15 minutter. Hensikten med dette arbeidskravet er å spre den faglige kunnskapen studentene opparbeider etter litteraturstudier og intervjuer med sentrale aktører innovasjoner med resten av studentene i klassen. Dette gir både en delingseffekt og også trening i å sammenfatte fagstoff og å presentere komprimert fagstoff i en muntlig presentasjon. Hensikten med dette arbeidskravet er å få trening i å samle og spre den faglige kunnskapen studentene opparbeider etter litteraturstudier og intervjuer med sentrale aktører innovasjoner med resten av studentene i klassen. Dette gir både en delingseffekt og også trening i å sammenfatte fagstoff og å presentere komprimert fagstoff i en muntlig presentasjon.
;
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
;
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Assessment
Gjennom begrepene dømmekraft, makt og etikk vil vi i dette emnet tematisere profesjonell skjønnsutøvelse i konkrete praksissituasjoner. Her vil ikke minst makt som kommunikasjon og effekt være sentralt å utforske.
Har de profesjonelle et handlingsrom for å kunne gjøre gode skjønnsmessige beslutninger? På hvilke måter styrer samfunnets diskurser og organisatoriske logikker, rammer og retningslinjer de ulike praksiser? Hvordan er forholdet mellom fakta og verdier når man skal gjøre gode vurderinger og beslutninger? Hva gjør at praksis blir som den blir, og hva virker bestemmende for våre beslutninger når vi som profesjonsutøvere skal vurdere, beslutte og handle på vegne av en tjeneste?
Emnet tematiserer profesjonell skjønnsutøvelse og dømmekraft i konkrete praksissituasjoner, med særskilt oppmerksomhet rettet mot maktutøvelse og fagetisk praksis. Sammenhengen mellom den profesjonelles faglige identitet og profesjonell praksis i møte med klienter vil stå sentralt.
Emnet legger opp til at studentene skal reflektere over egne praksiserfaringer i lys av teori i oppgaver og annen aktivitet i undervisningen.
Undervisningsspråk er norsk.
Permitted exam materials and equipment
Ingen forkunnskapskrav.
Grading scale
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om begrepene dømmekraft, makt og etikk
- inngående kunnskap om ulike etiske perspektiver
- inngående kunnskap om ulike maktteoretiske perspektiver
- inngående kunnskap om systemteori
- avansert kunnskap om betydning av etikk og makt i profesjonell yrkesutøvelse
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere makt som kommunikasjon og praksis
- analysere praksis fra ulike teoretiske perspektiver
- analysere og drøfte verdier og etiske utfordringer i sosialfaglig arbeid
- anvende teoretiske perspektiver og begreper i analyser av sosialfaglig praksis
- reflektere inngående over sosialfaglig skjønnsutøvelse i velferdstjenestene
- anvende etisk kunnskap i sosialfaglige vurderings- og beslutningsprosesser
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere, reflektere og forholde seg kritisk til egen profesjonsutøvelse i lys av ulike teoretiske perspektiver
- analyserere og stille seg spørrende til sosialfaglig praksis med utgangspunkt i ulike vitenskapsteoretiske ståsteder
- oppdatere og videreutvikle sin etiske kunnskap innenfor sosialfaglige praksisfelter
- bidra til nytenkning og innovasjon for å videreutvikle den etiske kompetansen på egen arbeidsplass
Examiners
Undervisningsformen består i en kombinasjon av forelesninger, gruppediskusjoner og plenumsdiskusjoner.