Programplaner og emneplaner - Student
YFHD2200 Youth culture, gender and diversity Course description
- Course name in Norwegian
- Ungdomskultur, kjønn og mangfold
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
SPRING 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler ungdomskultur, barn og unges utvikling, relasjonskompetanse, identitet, likeverd, kjønn og mangfold. I tillegg til faglig fordypning og praksis og relevante fag i ungdomsskolen (8-10. trinn) som er relatert til design, håndverk, utdanningsvalg og arbeidsliv. Emnet vil også omhandle karriereveiledning og det å forstå overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ungdomskultur, unges utvikling, identitet, kjønn og mangfold.
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn
- har kunnskap om sosiale medier, nettvett og kildekritikk
- har kunnskap om konsum, redskapsbruk, materialbruk og produksjon i et bærekraftig perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere aktuelle læreplaner for 8.-10. trinn
- kan planlegge og gjennomføre opplæring i kunst og håndverk, og andre relevante fag på ungdomstrinnet
- kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
- kan bruke digitale medier til innhenting av kunnskap som kreativt utforskende verktøy i designprosesser
Generell kompetanse
Studenten
- kan opparbeide relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, og ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i relevante fag på ungdomstrinnet
- kan legge til rette for samarbeid mellom skolens hjelpeapparat, hjem, skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
- kan tilrettelegge for samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående opplæring
- kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
- kan drøfte og vurdere feltet formgiving, kunst og håndverk som grunnlag for mulige yrkesvalg for elever
Content
- Ungdomskultur, barn og unges utvikling
- Identitet, likeverd, kjønn og mangfold
- Sosiale medier, nettvett og kildekritikk
- Barne- og unges rettigheter og oppvekstvillkår
- Folkehelse og livsmestring, (stress og psykisk helse)
- Identifisere tegn på omsorgssvikt, vold, ekstremisme, seksuelle overgrep, mobbing og rus mm.
- Omsorg ved kriser
- Aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere
- Kjennskap til kontaktlærerrollen, struktur og fag i ungdomsskolen
- Karriereveiledning og overgang mellom ungdomsskole og videregående skole
- Yrkesfaglig innhold tilpasset relevante fag og valgfag i ungdomsskolen
Praksis
- 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet, 3. praksisperiode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
- 10 dager yrkesfaglig praksis
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid i tillegg til refleksjon over yrkespedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat.
Course requirements
Knowledge about the body, movement and activity is a key aspect of physiotherapy, and in order to promote activity and participation, physiotherapists must be able to use and integrate knowledge about the body and movement rooted in natural science and humanistic knowledge traditions. Physiotherapists must be able to obtain knowledge about the human body and human capacity for movement and activity through the use of quantitative measurements and their interpretation. Physiotherapists must also be able to exercise sensitivity in relation to body and movement as qualitative phenomena. Educational and cooperation skills are core competences in physiotherapy, and the students will practise these skills through supervision exercises and the use of manual techniques.
Physiotherapists also need basic skills in observing and talking to children and adolescents to understand their life and how work with children can be carried out in interprofessional person- and family-centred care. This topic is highlighted in the interdisciplinary teaching activity INTER1100 The Same Child – Different Arenas, 1.5 credits.
Assessment
Individuell praktisk - muntlig
Oppsummering av egen læring opp mot læringsutbyttene og relevant teori i emnet, ved hjelp av film, PP, Poster eller lignende. Tid pr. student: 35 minutter (20 minutter presentasjon, og 15 minutter til avklarende spørsmål).
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Ved ikke bestått må kandidaten opp til ny muntlig-praktisk eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Permitted exam materials and equipment
The student must have been admitted to the study programme.
Grading scale
After completing the course and INTER1100, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence (INTER1100 addresses the learning outcomes marked with two asterisks (**)):
Knowledge
The student can
- explain different perspectives on the body and movement
- explain different theories on motivation and coping
- explain movement development across the lifespan and describe different theoretical understandings
- explain different theories on motor learning and control
- describe standardised tools for measuring physical condition and physical activity, developed for different health conditions and age groups
- describe what structures are affected by the use of different soft tissue techniques, explain the physiological mechanisms, and explain possible contraindication
- can explain the process of growing up in a society characterised by social and cultural diversity**
Skills
The student can
- prepare a search strategy and carry out a database search based on a selected issue related to activity and exercise, and document the search strategy
- use standardised tools for measuring movement development and motor skills, developed for different health conditions and age groups
- apply principles of exercise and knowledge about the different body systems’ potential for adapting to exercise in the planning and implementation of individually-adapted exercises for fellow students/others and explain the reasoning behind the exercise plan
- reflect on their own experience of movement in light of bodily and cultural aspects of movement
- cooperate with fellow students on the supervision of activities and exercises, and explain the reasons behind a relevant exercise scheme and the educational approach based on a case history
- carry out manual soft tissue techniques on a fellow student and exercise sensitivity and respect in the interaction
- use their own body in an expedient manner when carrying out different tasks, and adapt their work techniques and surroundings
- cooperate with students from other programmes of professional study about relevant challenges in the everyday lives of children and adolescents**
- discuss and reflect on their own future professional role in interprofessional cooperation with children, adolescents and their parents/guardians**
General competence
The student
- can administer lifesaving first aid
- has an understanding of interprofessional cooperation with children, adolescents and their families**
Examiners
The work and teaching methods include self-study, seminars, group work, skills training, lectures and experience-based practical training. Experience-based practical training takes place in different practical training arenas.
Two seminar days, digital learning resources and conversation and observation assignments related to interprofessional group work and self-study are part of INTER1100 The Same Child – Different Arenas.