EPN-V2

YFHD2100 Vocationally relevant and adapted learning Course description

Course name in Norwegian
Yrkesrelevant og tilpasset opplæring
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

Required preliminary courses

  • Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevante undervisning
  • Lovverk og forskrift
  • Undervisningspraksis og undervisningsmetoder
  • Relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering
  • Analyse av relevant yrkeskompetanse
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap.
  • Kompetansekartlegging
  • Profesjonsfaglig digitale kompetanse i yrkesutøvelsen og undervisningen
  • Prosjektarbeid

Praksis

  • 20 dager pedagogisk praksis, (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
  • 10-15 dager yrkesfaglig praksis

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse;

;

Kunnskap;

Studenten;

  • har kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
  • har kunnskap om ulike læringsteorier, klasseledelse og utvikling av gode læringsmiljø
  • har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i håndverk, design og produktutvikling
  • har kunnskap om lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/ handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer

;

Ferdigheter;;

Studenten

  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper som grunnlag for yrkesrelevant opplæring
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingens behov;
  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy
  • kan dokumentere produktutvikling fra ide til ferdig produkt/ tjeneste knyttet til entreprenøriell læring;;
  • kan planlegge og gjennomføre helse, miljø og sikkerhetstiltak i håndverk, design og produktutvikling

;

Generell kompetanse;;

Studenten;

  • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
  • kan legge til rette for entreprenøriell læring, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen;
  • kan utøve klasseledelse, bygge gode relasjoner, skape konstruktive og inkluderende læringsmiljøer
  • kan bygge relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv
  • kan legge til rette for yrkesrelevante opplæringsprosesser, og være bevisst på forholdet mellom ulike læringssyn og dets betydning for læring

Content

Del 1: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 40 % av samlet karakter for emnet

Del 2: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 60 % av samlet karakter for emnet

Teaching and learning methods

Emnet omhandler forskningsbasert utvikling i fag- og yrkesopplæring sett i et individ-, bransje- og samfunnsperspektiv, som viser helhetlig yrkesfaglærerkompetanse. Tema som blir berørt er ulike pedagogiske retninger, kritisk tenkning, elevmedvirkning, vurdering for og av læring, profesjonsetikk, samarbeidsrelasjoner innenfor skole- og arbeidsliv.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

Arbeidskrav 1

Individuell dokumentasjon og refleksjon fra totalt 5 dager yrkesfagligpraksis med fokus på HMS og kvalitetssikring. Omfang:800 ord +/-10% + bilder, illustrasjoner etc. Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med og innsikt i hvordan yrkene i utdanningsprogrammet arbeider med kvalitetssikring, helse miljø og sikkerhet.

;

Arbeidskrav 2

Individuell dokumentasjon fra pedagogisk praksis. Omfang: 3000 ord +/-10% + vedlegg. Dette kan være bilder, film, illustrasjoner, elevbesvarelser, oppgavetekster etc.;Hensikten med arbeidskravet er å dokumentere erfaringer, begrunnelser og refleksjoner fra pedagogisk praksis. Dokumentasjonen skal gi kvalitativ innsikt i hva som konkret er planlagt, gjennomført og vurdert, med konkrete eksempler på oppgavetekster, elevbesvarelser mm.

;

Arbeidskrav 3

Presentasjon av HMS/kvalitetssikrings- tiltak i gruppe på 3 - 5. Omfang: Presentasjon 15-20 minutter. Hensikten med arbeidskravet er at studentene gjennom eget arbeid og erfaringsdeling skal få innsikt i ulike HMS/kvalitetssikringstiltak i skole og arbeidsliv.

;

Arbeidskrav 4

Individuell dokumentasjon av entreprenøriell praksis. Omfang: 1500 ord +/- 10% + vedlegg. Dette kan være film, prosessdokumentasjon etc. Hensikten med arbeidskravet er å opparbeide erfaring med å lage en visuell prosessdokumentasjon ved bruk av film eller andre relevante verktøy, som kan brukes i en undervisningssituasjon.

;

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

;

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om eget yrkes utvikling, kompetansebehov og samfunnsfunksjon
  • har kunnskap om yrkene som inngår i utdanningsprogrammet
  • har kunnskap om nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for yrkesfag og yrkesfaglærerprofesjonen
  • har kunnskap om undervisning, læring, motivasjon og elevers læringsbehov

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere forskningsbaserte undersøkelser og systematisk utviklingsarbeid
  • kan analysere læreplanverket og tolke innholdet i forhold til opplæring i ulike yrker
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere undervisning og læring
  • kan presentere eget arbeid visuelt, skriftlig og muntlig

 

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere sammenhengen mellom arbeid, læringsmål, problemstilling og egen læring
  • kan analysere og forklare avanserte arbeidsprosesser og funksjoner i eget yrkesfag og sammenligne eget yrke med andre yrker i utdanningsprogrammet
  • kan reflektere over forhold knyttet til verdiforankring og yrkesetiske utfordringer i fag- og yrkesopplæringen
  • kan etablere og lede nettverksrelasjoner i skole og arbeidsliv
  • kan tilrettelegge for, lede og vurdere yrkesrelevant opplæring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.;

Grading scale

Eksamen i emnet består av to deler:

Del 1: Bacheloroppgave, gruppe på 2-4 studenter, eventuelt individulelt, omfang  8000 ord* +/- 10 % + vedlegg. 

Del 2: Individuell muntlig presentasjon, Omfang: 30-45 minutter pr. kandidat. (15 min til presentasjon og inntil 30 minutter til oppklarende spørsmål). Individuell muntlig eksamen skal vise helhetlig yrkesfaglærerkompetanse. 

* Individuelle oppgaver kan godkjennes ned til 5000 ord, og grupper på over tre studenter kan godkjennes opp til 9000 ord, der det er faglige argumenter for dette.

Nærmere retningslinjer for eksamen i del 1 og del 2 gis av emneansvarlig 

 

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres ny eksamen som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til del 1, gjennomføres den individuelt
  • Ved karakteren F for ikke bestått, kan en omarbeidet versjon av bacheloroppgaven leveres til ny sensur inntil én gang, muntlig eksamen gjennomføres på nytt 
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet 
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb   

Examiners

Alle hjelpemidler tillatt.