EPN-V2

YFHD1200 Vocational core elements and leadership of learning processes Course description

Course name in Norwegian
Yrkesfaglige kjerneelementer og ledelse av læringsprosesser
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Emnet handler om kompetanseanalyse og yrkesteori tilpasset utdanningsprogrammet, samt læreplananalyse og undervisningsplanlegging. Det vil handle om å bruke yrkesfaglig kompetanse i veiledning av elever og lærlinger i opplæringssituasjoner. Ledelse av læringsprosesser i egen klasse, planlegging med begrunnelse, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av undervisning og læring i skole og arbeidsliv. Innholdet knyttes til opplæringens overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer. Prosjektarbeid, relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering. Bruk av yrkesrelevant yrkeskunnskap og profesjonsfaglig digital kompetanse.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
  • har kunnskap om undervisningsplanlegging og vurdering
  • har kunnskap om ulike undervisningsmetoder og veiledningsstrategier
  • har kunnskap om kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling

Ferdigheter

Studenten

  • kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede yrkesrelevant undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
  • kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner i utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling
  • kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i klasserommet
  • kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
  • kan bruke samarbeidslæring, konflikthåndtering og kommunikasjon i gruppearbeid for å bidra til utvikling av det sosiale arbeids og læringsmiljøet
  • kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet

Content

Gradert skala A-F.

Teaching and learning methods

Emnet gir en innføring i funksjonsanalytisk teori og metode. Det behandler prinsipper og metoder for analyse og beskrivelse av virksomhets- og dokumentasjonsprosesser, klassifikasjon og vurdering av dokumentasjonsbehov med utgangspunkt i faglige, rettslige og politiske føringer.

Undervisningsspråk er norsk.

Course requirements

Ingen forkunnskapskrav.

Assessment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har gode kunnskaper om funksjonsbasert arkivteori og metode
  • har grunnleggende forståelse av hva virksomhetsprosesser er og hvordan de kan beskrives
  • har kjennskap til klassifikasjonssystem for dokumentasjon
  • har grunnleggende forståelse av de føringer for dokumentasjon i virksomhetsprosesser som følger av forretningsbehov og eksterne krav

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre en funksjonsanalyse
  • kan lage en klassifikasjonsstruktur
  • kan beskrive virksomhetsprosesser og identifisere hva slags dokumentasjon de genererer
  • kan vurdere dokumentasjonsbehov

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til analytisk tenkning og systematisk tilnærming til fagområdet
  • kan delta i tverrfaglig arbeid med utvikling og endring av virksomhetsprosesser

Permitted exam materials and equipment

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium, gruppearbeid og gruppeveiledning. Undervisningen skjer fysisk på campus.

Grading scale

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • en funksjonsanalyse basert på et gitt case. Resultatet skal innleveres i form av en skriftlig rapport på 8-10 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5. Arbeidskravet gjennomføres som en gruppeoppgave i grupper på 3-5 deltakere. Hver gruppe har krav på en veiledningstime. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få anvende funksjonsbasert arkivteori og metode i praktisk problemløsing.

Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og skal være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist, før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Examiners

Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 6-8 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.