Programplaner og emneplaner - Student
YFHD1200 Vocational core elements and leadership of learning processes Course description
- Course name in Norwegian
- Yrkesfaglige kjerneelementer og ledelse av læringsprosesser
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet handler om kompetanseanalyse og yrkesteori tilpasset utdanningsprogrammet, samt læreplananalyse og undervisningsplanlegging. Det vil handle om å bruke yrkesfaglig kompetanse i veiledning av elever og lærlinger i opplæringssituasjoner. Ledelse av læringsprosesser i egen klasse, planlegging med begrunnelse, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av undervisning og læring i skole og arbeidsliv. Innholdet knyttes til opplæringens overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer. Prosjektarbeid, relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering. Bruk av yrkesrelevant yrkeskunnskap og profesjonsfaglig digital kompetanse.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
- har kunnskap om undervisningsplanlegging og vurdering
- har kunnskap om ulike undervisningsmetoder og veiledningsstrategier
- har kunnskap om kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
- har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede yrkesrelevant undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
- kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner i utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling
- kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i klasserommet
- kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
- kan bruke samarbeidslæring, konflikthåndtering og kommunikasjon i gruppearbeid for å bidra til utvikling av det sosiale arbeids og læringsmiljøet
- kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet
Content
- Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant undervisning
- «Overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer»
- Undervisningsmetoder
- Veiledning og ledelse av læringsprosesser
- Relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering
- Analyse av relevant yrkeskompetanse
- Kompetansekartlegging
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
- Profesjonsfaglig digital kompetanse
- Prosjektarbeid
Praksis
- 25 dager pedagogisk praksis (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).
- 10 dager yrkesfaglig praksis.
Teaching and learning methods
Emnet omhandler kjennskap til læreryrket og yrkene i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag. Det gir innsikt i lovverk og styringsdokumenter, skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn. Det omhandler også læringsstrategier, yrkesidentitet, yrkesstolthet og yrkesetikk. Faglig innhold vil være forankret i relevant teori om yrkeskunnskap, baseres på observasjon og kartlegging av særtrekk og fellestrekk yrkene imellom, samt analyse av yrkeskompetanse, produksjons- og prosessdokumentasjon av yrkene i utdanningsprogrammet.
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- kjenner aktuelle styringsdokumenter og gjeldene læreplaner
- kjenner ulike læringsstrategier
- har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
- har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive yrkeskulturen i ulike yrker innen utdanningsprogrammet restaurant- og matfagene
- kan beskrive særtrekk og fellestrekk i yrkene i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
- kan analysere yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere læreplanene
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid
- kan bruke IKT som dokumentasjonsverktøy
- kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i yrkesopplæringen
- kan analysere kompetanse, utdanningsbehov og utviklingsmuligheter på yrkesområdet
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
- kan vurdere hvordan yrkeskultur og historie kan brukes i yrkesutøvelsen i utdanningsprogrammet restaurant- og matfagene
- kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til restaurant- og matfagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
Assessment
Prosjekt i gruppe, 3-5 studenter*
- Eksamen består av en skriftlig rapport fra et yrkesfaglig og yrkesdidaktisk prosjekt, forankret i relevant teori Omfang: 4000 ord +/-10% + illustrasjoner, bilder, vedlegg mm
*Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt dersom det foreligger dokumenterte grunner. Søknaden skal godkjennes av faglærer. Omfang ved individuell gjennomføring: 4000 ord +/- 10% + illustrasjoner, bilder, vedlegg mm.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen og det legges til rette for individuell gjennomføring
- Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil én gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Permitted exam materials and equipment
Emnet omhandler forskningsbasert utvikling i fag- og yrkesopplæring sett i et individ-, bransje- og samfunnsperspektiv, som viser helhetlig yrkesfaglærerkompetanse. Tema som blir berørt er ulike pedagogiske retninger, kritisk tenkning, elevmedvirkning, vurdering for og av læring, profesjonsetikk, samarbeidsrelasjoner innenfor skole- og arbeidsliv.
Grading scale
For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner og alle tidligere praksisperioder i yrkesfaglærerutdanningen.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om eget yrkes utvikling, kompetansebehov og samfunnsfunksjon
- har kunnskap om yrkene som inngår i utdanningsprogrammet
- har kunnskap om nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for yrkesfag og yrkesfaglærerprofesjonen
- har kunnskap om undervisning, læring, motivasjon og elevers læringsbehov
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere forskningsbaserte undersøkelser og systematisk utviklingsarbeid
- kan analysere læreplanverket og tolke innholdet i forhold til opplæring i ulike yrker
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere undervisning og læring
- kan presentere eget arbeid visuelt, skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
Studenten
- kan vurdere sammenhengen mellom arbeid, læringsmål, problemstilling og egen læring
- kan analysere og forklare avanserte arbeidsprosesser og funksjoner i eget yrkesfag og sammenligne eget yrke med andre yrker i utdanningsprogrammet
- kan reflektere over forhold knyttet til verdiforankring og yrkesetiske utfordringer i fag- og yrkesopplæringen
- kan etablere og lede nettverksrelasjoner i skole og arbeidsliv
- kan tilrettelegge for, lede og vurdere yrkesrelevant opplæring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav