Programplaner og emneplaner - Student
YFHD1100 Professional and vocational subjects in a training perspective Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Studenten vil møte ulike vurderingsformer gjennom studiet. Vurderingsformene har et tosidig formål: fremme læring og dokumentere studentenes kompetanse som tilstrekkelig i forhold til gjeldende læringsutbytte. Ved å gi studenten kvalifiserte og hyppige tilbakemeldinger både på prosesser og produkter, vil informasjon om oppnådd kompetanse kunne skape motivasjon til videre innsats.
Det gjennomføres en summativ vurdering avslutningsvis i hvert emne. Vurderingen tar utgangspunkt i emnets læringsutbytter, og sensorene vurderer om studenten har oppnådd det planlagte læringsutbyttet.
Vurderingene gjennomføres i henhold til lov om universiteter og høyskoler, forskrift om studier og eksamen og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved universitetet.
På vitnemålet for masterstudiet føres avsluttende vurdering for hvert emne og masteroppgavens tittel.
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykkene som brukes er bestått/ikke bestått eller gradert karakter A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått. Ved gruppeeksamen får gruppen samme karakter.
Se for øvrig Universitets- og høgskolerådets beskrivelse https://www.uhr.no/_f/p1/i4bfb251a-5e7c-4e34-916b-85478c61a800/karaktersystemet_generelle_kvalitative_beskrivelser.pdf
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen hvis ikke annet er angitt i emneplanen. Ved ny og utsatt eksamen i emner med gruppe-eksamen kan det i spesielle tilfeller være aktuelt å gjennomføre eksamen individuelt.
Klage på karakter
Sensuren ved skriftlig eksamen kan påklages. Det er ikke mulig å klage på sensur ved muntlige og praktiske eksamener. Ved gruppeeksamener vil resultatet av en klage bare ha konsekvenser for de som klager. De andre studentene beholder sin opprinnelige karakter.
Tilsynssensor
Det er tilknyttet tilsynssensorordning til studiet i tråd med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved universitetet. Tilsynssensors oppgaver er å:
- føre tilsyn med gjennomførte vurderinger og vurderingsprosesser for hvert av emnene i masterstudiet
- evaluere eksamensoppgaver og vurderingskriterier for karakterfastsettelse i to emner pr. år
- vurdere sammenhengen mellom programplanens læringsutbyttebeskrivelser, undervisningsopplegg og vurderingsformer
- gi fagmiljøet tilbakemeldinger og råd som kan brukes i det videre studiekvalitetsarbeidet.
-
Required preliminary courses
Omfang av litteratur for studieløpet tilsvarer ca. 8000 sider.
Masterstudiet er basert på studentaktive metoder for læring. Studentene vil derfor ha stor grad av valgfrihet i forhold til litteraturen som knyttes til de valgfrie emnene.
Etablering godkjent av NOKUT: 27.04.2005 Programplan godkjent av studieutvalget HF: 17.08.2012
Sist endret ved prodekan 06.04.2018
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om styringsdokumenter og gjeldene læreplaner
- har kunnskap om ulike læringsstrategier
- har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling
- har kunnskap om å analysere kompetanse, utdanningsbehov og utviklingsmuligheter i yrkene som inngår i utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling
- har kunnskap om lærerrollen
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive yrkeskulturen i ulike yrker innen håndverk, design og produktutvikling
- kan beskrive særtrekk og fellestrekk i håndverk, design og produktutvikling
- kan analysere yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere relevante læreplaner
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid
- kan bruke IKT som dokumentasjonsverktøy
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
- kan vurdere hvordan design, yrkeskultur og historie kan brukes i yrkesutøvelsen i håndverk, design og produktutvikling
- kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
-
Content
- Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen
- Fellestrekk og særtrekk mellom yrkene i håndverk, design og produktutvikling
- Yrkesidentitet og yrkesstolthet
- Etikk
- Observasjon og kartlegging
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
- Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
- Lærerrollen
- Læringsstrategier
Praksis
- 10 dager i yrkesfaglig praksis.
-
Teaching and learning methods
Erfaringsdeling, forelesning, øvingsoppgaver, seminar, dialogbasert undervisning, utstilling, gruppearbeid i tillegg til skriftlig dokumentasjon knyttet til yrkesfaglig fordypning i eget fagbrevområde og yrkesdidaktikk.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Kompetansekartlegging. Individuell skriftlig oppgave: Kompetansekartlegging og analyse av yrkesutøvelse og særtrekk i eget yrke. Omfang: 2000 ord +/- 10% + bilder og illustrasjoner. Individuell plan for studiet med utvidet CV legges vedlagt. Hensikten med arbeidskravet er å få en oversikt over studiets omfang, kartlegge egen kompetanse og eget fagbrev/svennebrev område.
Arbeidskrav 2
Yrkenes fellestrekk og særtrekk. Skriftlig gruppeoppgave 3 til 5 pr gruppe*: Analyse av særtrekk og fellestrekk mellom yrker som inngår i Vg1 håndverk, design og produktutvikling knyttet til læreplananalyse av gjeldende læreplaner. Omfang:2000 ord +/-10% + bilder og illustrasjoner. Hensikten med arbeidskravet er å få innsikt i yrkene i utdanningsprogrammet.
* Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende
Arbeidskrav 3
Øvingsoppgave. Individuell praktisk/teoretisk oppgave. Planlegge, gjennomføre, begrunne, vurdere og dokumentere et praktisk produkt med prosessdokumentasjon i eget fagbrev/svennebrev område. Omfang:1500 ord +/- 10%. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal utvikle sin faglige kompetanse over fagbrevnivå ved å begrunne, dokumentere, utforske og jobbe praktisk i eget fagbrev/svennebrev område.
Arbeidskrav 4
Individuell dokumentasjon og refleksjon fra 10 dager yrkesfaglig praksis med fokus på særtrekk og fellestrekk, produksjon og prosessdokumentasjon. Det skrives en dokumentasjon med bilder og refleksjon pr. yrke (minimum 2, og maksimum 3 yrker). Omfang: 800 ord +/-10% pr. dokumentasjon + bilder/film mm. Hensikten med arbeidskravet er å få innsikt i yrkene som inngår i utdanningsprogrammet.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
-
Assessment
Individuell muntlig presentasjon:
- En presentasjon som oppsummer egen læring forankret i relevant teori for emnet (Poster, Power Point, film, utstilling eller lignende). Tid: 30 minutter (15 minutter presentasjon, og 15 minutter til oppklarende spørsmål).
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt, kilder skal oppgis
-
Grading scale
Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.
-
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.