Programplaner og emneplaner - Student
YFFBPRA4 Teaching Practice, 4th period Course description
- Course name in Norwegian
- 4. praksisperiode
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 0.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Opptak til studiet.
Required preliminary courses
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen
- har inngående kunnskap om de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskningstilnærming
- har inngående kunnskap om sammenhengen mellom vitenskapsteori og forskningsmetode
FerdigheterStudenten
- kan planlegge datainnsamling av kvalitative og/eller kvantitative data
- kan analysere og tolke kvantitative data, som deskriptive tabeller og figurer
- kan analysere og tolke kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
- kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter
Generell kompetanseStudenten
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter gjennom kritisk analyse og resonnement rettet mot ulike kunnskapsformer, verdier og menneskesyn
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og komme med forslag til løsninger
- kan formidle fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten
Learning outcomes
Forelesninger, gruppearbeid, seminar med fremlegg og selvstudier.
Content
- Vitenskapsteori
- Forskningsprosessen
- Forskningsdesign og -metoder
- Forskningsetikk
- Datainnsamling, analyse og tolkning av kvantitative og kvalitative data
Teaching and learning methods
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være utført og godkjent:
Ta utgangspunkt i et tema som er relevant for nåværende utdanning, eller fra praksis. Formuler en kvalitativ og en kvantitativ problemstilling knyttet til dette temaet. Velg en av problemstillingene, og drøft den med utgangspunkt i 1-2 selvvalgte forskningsartikler med samme tematikk. Skisser et forskningsdesign og presenterer en relevant metode, samt et mulig utvalg som kan være egnet til å besvare problemstillingen. Identifiser en forskningsetisk problemstilling knyttet til dette temaet
- Utføres i gruppe på normalt 4-6 studenter.
- Omfang: 1500 ord (+/- 10 %).
- Pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Muntlig fremlegg i gruppe.
- Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.
Course requirements
Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på 2-3 studenter, 4 dager.Omfang: 2500 ord (+/- 20 %).
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala fra A-F.
Grading scale
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på minimum 20% av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode. For MA og VU ABIO: Én intern og én ekstern.